Sås till grillad lax?
Ja, just som rubriken lyder.
Vad brukar ni ha för sås eller dressing till grillad lax?
Andra tillbehör?
Ja, just som rubriken lyder.
Vad brukar ni ha för sås eller dressing till grillad lax?
Andra tillbehör?
Sambons svåger har kall hollandaisesås till sin grillade laxfile...
Brukar oftast ha en kall romsås till laxen. Andra tillbehör vi brukar ha är: kokt potatis, en sallad, citronklyftor, varma vitlöksbröd....nu blev jag hungrig ![]()
Creme Fraiche, hackad rödlök, röd caviar, massor med dill, salt och peppar.
Gott med fruktsås till lax,,,
typ med annanas elelr mango och sånt,, kan inga recept så nu men prova dig fram=)
Kall romsås är supergott! Gärna med räkor i också.
Nu minns inte jag om det ska vara gräddfil eller ceme fraich. Men kanske det är någon annan som vet?
En burk gräddfil/creme fraich??
Charlottenlök
Cayennepeppar
Rom (vilken man tycker bäst om, röd kanske)
Citron
Dill
salt.
Blanda ihop rommen med gräddfilen, hacka dillen och löken och blanda i det också. Cayennepeppar och salt ska man ha i superlite i 1krm ungefär. pressa i lite citron och ha i räkorna.
Super,super gott!
Gräddfil säger sambon att det ska vara (han som brukar göra den).
Gjorde lax med rotsaker för ett tag sen dock stekt lax men det är ju nästan samma sak
Till det gjorde jag en sås på pepparrot, röd caviar och creame fraiche. Blev jätte gott och mycket uppskattat. Receptet fanns i senast buffé om du har den. Gott med lax!!
2 dl creme fraiche
1 dl grädde (lättalternativ funkar på både fraiche och grädde, bara de är kokbara)
1 tsk citronsaft
1 tsk citronpeppar
1 fiskbuljongtärning (eller motsv mängd fond).
Koka ihop.
Jag tycker den är godast kall till grillad lax, men den går att äta varm och den går att frysa in om man känner för det. Dessutom är den god till fiskpinnar. Kalas ;)
Romsås brukar vi har-mums.
Tänkte prova ännu en sås den här gången så gästerna får välja lite
Vi körde creme fraiche med saffran och tomtatsmak (alltså färdig på en gång) var riktigt gott till ![]()
Jag kör den enkla (och uppskattade) varianten:
1 del (lätt)majonnäs
1 del matlagningsyoghurt
1 skvätt (eller efter smak) tomatketchup, alt -puré
hackad inlagd gurka/dito boston
torkad dill
Ät och njut!
lättcremefraiche smaksatt med citron, salt och ingerfära är mums!
lätt cremefraiche, salt, peppar och chilipeppar. Jag köper färsk chili olika färger som jag skär i småbitar. Supergott...! Gud vad hungrig jag blev...
supergott med creme fraiche (gärna äkta, inte lätt :)) och rivet limeskal, pressad lime och hackad chilifrukt, salt o peppar. Lime o chili är så fantastiskt gott tillsammans!
Estile: det är ju precis det jag brukar ha, glömde bort att skriva limen bara!
Det är super gott att blanda mango Chutney med cream fraich. och så lite salt.