• Svinto

Vattkoppor hos vuxen....

För ca en vecka sedan hade vår dotter vattkoppor. Jag har haft det som barn men inte min man. Igår började han visa tecken på små plidor- dock inte vätskefyllda (förutom en) utan mer röda. De flesta kring halsen.De kliar inte. Han har feber både igår och idag. Kring 38-39 grader.
    Kan detta vara vattkoppor eller är det bara en vanlig virussjukdom?
    OM det är vattkoppor- när kan han återgå till sitt arbete? När febern är borta? Plidorna är ju bara röda så man kan väl inte få efter dem? Smittar han nu?

• Svar på tråden Vattkoppor hos vuxen....
  • Rosenöga

Har han aldrig haft vattkoppor så är det inte omöjligt att han fått det. Klådan kommer senare när det blir skorpor.

Men han kan väl knappast ha blivit smittad av er dotter. Har för mig att inkubationstiden är mycket längre än en vecka.

Du säger att hon hade det för ungefär en vecka sedan. Men började det för en v. sedan eller slutade det då? Det håller ju på flera dagar. Det brukar bli fler och fler koppor under några dagar och sedan tar det ett tag innan det blir skorpor.

• ellam71

Vuxna som blir utsatta för vattenkoppor och inte haft det brukar nästan aldrig få vattenkoppor.... däremot får de då istället bältros.. Kan bli ganska dåliga med feber o så. Ta kontakt med din vårdcentral så får du veta om det är det.

• Rosenöga

ellam71
    Är det inte så att vuxna som inte haft det får vattkoppor men vuxna som redan haft det brukar få bältros?

Men de flesta vuxna har nog redan haft det eftersom det är super-smittsamt. De kanske hade det som barn, lindrigt med någon enstaka koppa.

• Marie med två barn

Mina barn hade vattkoppor för ca ett år sen. Både jag och min man hade det som barn. Min man hade dock bara ett fåtal koppor. Så han fick det igen när barnen haft det. Vi kontaktade sjukvårdsrådgivningen och de sa att har man bara ett fåtal så kan man få det igen, även om det är ovanligt.

Så visst kan det vara vattkoppor som din man har på g. Då ska han vara hemma tills den sista koppan torkat.

*Carpe Diem*
  • Tiril

om ens barn får vattkoppor och du som vuxen inte haft det skall man direkt ringa din lokala vårdcentral och kräva att du skall få en speciell spruta som gör att du som vuxen inte drabbas lika hårt av vattkoppor, men det måste ske direkt då ert barn visar på att hon7han fått vattkoppor. det går att läsa på nån internetsida från sjukvården ang det. Minns nu ej sidan men sök på vattkoppor.

• Svinto

Tack för era svar.

Jag har hört med en distriktssköterska och hon sa att barn med vattkoppor kan inte smitta vuxna med bältros men en vuxen som har bältros kan smitta barn med vattkoppor.

Idag är det inga tvivel. Han har de typiska prickarna för vattkoppor. 

Vår dotter fick vattkoppor den 14 april- lite mer än en vecka sedan då som sagt...Generad

Svar på tråden Vattkoppor hos vuxen....