• anvi80

Torsk!!!

Snälla är det någon som vet vad det blåa medlet (som man penslar i munnen på de små när de fått torsk) heter??? Jag är i stort behov av det nuuu!!

• Svar på tråden Torsk!!!
  • josida

Vet ej, men jag tycker Vichyvatten funkar lika bra.

• Smurfan28

Jag körde med loka.. fungerar utmärkt!

• anvi80

Har prövat men det hjälper inte, oc han har så ont i munnen att han vägrar suga på tutten...

• Smurfan28

Oj då.. kontakta din bvc eller gå till apoteket och fråga!

• biolana

Min dotter hade också torsk, jag fick med mej lite medel hem att "dutta på" från BVC.

• biolana

Nej vet faktiskt inte det sorry!

• lillvilda

får dom ont av torsk? min lillkille har det oxå och vi behandlar med Vichyvatten men jag har inte märkt att han mår dåligt av det.

• thesmokejumper

Min lilltjej har torks, har blivit liiite bättre. Men nu har hon haft det i en månad o bvc säger bara att jag ska pensla mera me vichyvatten, trots att jag gör det så försvinner det inte!! Irriterande. Vi provade sånt där blått i början, det fukade inte heller. Jag läste nånstans att det försvinner av sig självt till slut...

• Tossi77

Mycostatin heter medlet. Min dotter har också torsk men jag har använt bikarbonat utblandat i vatten istället. Till mig själv, eftersom jag har haft torsk (svamp) på bröstvårtorna har jag använt Pevaryl salva. Mycostatin ska vara väldigt dyrt har jag hört.

• gagge

Min tjej fick torsk vid ett tillfälle när jag ammade henne.
    Jag tog vanligt mineralvatten (från soda streamern) som jag drog upp en bit i ett sugrör, och sen lade det till hennes mun när hon låg ner och droppade i det.
    Hon fnyste lite... men tyckte det var gott för hon ville ha mer

Gjorde detta ett par gånger varje dag. Gick bort efter 2 dagar.

• princessAngel

Kontakta BVC i morgon så penslar de alternativt ger dig blått medel att pensla på med själv. Jag har svamp på bröstvårtorna och har fått i olika omgångar. Vichyvatten sägs också hjälpa men det blå är det de rekommenderar på vår BVC. Lycka till!

Mamma till världens bästa Trolla!
  • Pyreluringen

Jag fick recept på Mycostatin, men det är inte blått utan rosa färgat. Hursomhelst så funkade det super. Minson hade väldigt mycket på tunga och insidan på skinderna och det försvann nästa allt på ett dygn men vi körde på i fyra dagar. Jag använde mig av en "medecinspruta" och sprutade runt i munnen på honom. Om jag inte minns helt fel så kostade den lilla flaskan runt 330 Kronor!!!!! jätte dyrt men funkade bra iallafall. Smörjde in bröstvårtorna med det oxå.

• Bella Piggelin

Det blåa heter metylrosaanilin men kallas ofta för Gentiana. Penslar man på det blir man lila på  tex huden. Förr fick man det på BVC mot torsk, men numera rekommenderar man INTE det vid torsk. Mer om det och varför finns att läsa här: www.orebroll.se/upload/Lakemedelskom/Apoteket/Dokument/ATL-blad/Metylrosanilin.pdf
    och här: www.smittskyddvarmland.se/handboken/lok.anv/specialprodukter.html

Metylrosaanilin går däremot bra att använd på huden!

• mammapåheltid

ni kan testa med citron (pressad) för det e surt o det tar osså bort torsk på tunga o bröstvårtor. ska man ha super effekt så bland citron o Vichyvatten. det funkar utmärkt.

• Liw75

Glöm inte att koka napparna och att byta dem superofta - det hjälpte oss så fort vi provade med det!

• lillvilda

hur ser man om man fått svamp på brösten??

• anvi80

Tack för alla svar, jag har nu varit i kontakt med BVC och fått Gentiana violett som färgar huden blå! Jag vet av tidigare erfarenheter att det funkar... När jag fått torsk på brösten så flagnar jag hud och så gör det väldigt ont när barnet suger, har man otur så sprider sig torsken upp i mjölkgångarna och då vill man inte ens tänka tanken på att amma...!

Svar på tråden Torsk!!!