• Rastafairy

Sittvagn i liggläge för 3 månaders?

Är det ok?

Jag undrar för den insatsen till barnvagnen var mkt lättare och smidigare än den stora liggvagnen..dessutom gillar hon att sitta upp lite med stöd såklart och "vara med" ibland,och då tänkte jag att mankan ju fälla upp henne lite så hon kan kika nr hon ligger i vagnen.

Är de ok att vi byter nu eller skall det göras senare?

• Svar på tråden Sittvagn i liggläge för 3 månaders?
  • blonde redhead

Jag hade väntat. Tycker det är alldeles förtidigt för en 3 månaders att ha sittvag. De behöver ha det ombonat. Bulla upp med kuddar om hon "vill vara med".

• Rastafairy

aha ok men denna är ju rätt ombonad också..det är höga kanter och hon har suflett plus att jag har fällt upp fotstödet så det är som en liten "säng" hon ligger i typ..med kanter.

men vi kankse skall vänta.

när byter man då?

• L2K

Vi ha aldrig haft liggdel till våra! Funkar jättebra att bädda direkt i sittdelen! Vi har inte ens använt lift i den. Så jag tycker du kan byta.

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Izzo

Vi bytte tillsittdelen när Nicolin var två mån,då la jag i en kjuk lift så det blev gosig men ända kunde hon vara me.

• Rastafairy

ah skönt med en som tycker lika...tycker denna är jätteombonad så jag ser liksom ingen skillnad föruom att de blir lättare o köra för oss plus att ja inte behöver släpa med en kudde om ja typ är på nått fik o vill att hon skall få sitta upp o kika lite som hon ÄLSKAR.

• stinamaria

Vi hade sittvagn med mjuklift i till min son. När han var tre månader så vägrade han ligga ner i vagnen så jag frågade bvc när man kunde börja låta honom sitta lite. Hon sa att om det fanns fullt liggläge på vagnen så kunde han få börja lite nu, om man la honom ler när han hade somnat eller när han själv sa ifrån att han ville ligga igen. Finns det inte fullt liggläge så rekommenderar dom att man väntar tills bebisen är 5-6 månader.

• L2K

Om det är en vanlig hederlig kombivagns-sittdel ska det ju inte spela nån roll! Dom är ju från nyfödd mig veterligen!
    Vi har en emmaljunga och har aldrig haft problem med att den inte ska vara ombonad eller otrygg.

• Rastafairy

har oxå en emmaljunga. en lite äldre..eller..inte supergammal men den är inge "ny o fräsig" hehe

• stinamaria

Är du säker på att det inte finns en liten platta i bottnen på liggvagnen som man kan fälla upp förresten? Det har det funnits på alla jag har kollat på.

• L2K
    Rastafairy skrev 2007-04-29 10:54:56 följande:
    har oxå en emmaljunga. en lite äldre..eller..inte supergammal men den är inge "ny o fräsig" hehe
    Oki, då kör vi väl med liknande vagnar.

Bädda du i den! Du kan testa att använda madrassen från liggdelen om den är lös. Så bäddade vi ett tag i början för att få det lite mjukare men kunde ändå använda ryggstödet när det behövdes.
    Testa på vad som funkar för er!!!!
  • Rastafairy

L2K skall testa!

Jo vi har en platta i liggdelen men den fälls typ bara rätt upp o blir inte alls skönt för lillan då är sittvagnens hela ryggstöd som kan fällas upp i olika lägen bättre för ryggen.

• L2K

Det var det. Ist för mjuklift eller åkpåse så använde jag en dubbelvikt fleecefilt och rullade in honom i.
    Till våren och sommaren blev det tunnare filtar bara. När nästa kommer till sommaren kommer vi använda samma vagn och bädda mysigt i den. Kommer inte använda liggdelen mer än som säng i båten.

• Rastafairy
    skall bli kul o provköra sittdelen idag.det verkar mkt lättare..körde lite inne i dag hihi

hmm måste fundera ut nått så man kan göra de lite mera mysigt..på liggvagenen har man ju dethär skyddet som man fäller upp så de inte skall blåsa..skall kolla om man inte kan fästa de på sittdelen med...
  • L2K

Har du inte en separat fotsack till sittdelen då?

Alltså, sånt vindskydd...

• Rastafairy

jo de har ja ju! annars funkade dethär skyddet som jag har på liggdelen bra..så de skyddar mot både insyn och sol/vind

Svar på tråden Sittvagn i liggläge för 3 månaders?