Skaldjurssoppa?
Har hört att man inte ska äta skaldjur under graviditeten, men vad tror ni om skaldjurssoppa utan skaldjur i, endast extrakt? Kan det vara farligt tro? Och hur är det med tonfisk på burk, kan man äta det? Tacksam för svar!
Har hört att man inte ska äta skaldjur under graviditeten, men vad tror ni om skaldjurssoppa utan skaldjur i, endast extrakt? Kan det vara farligt tro? Och hur är det med tonfisk på burk, kan man äta det? Tacksam för svar!
det enda jag har läst om det är att man ska passa sig för råa skaldjur. Alltså musslor och sånt. Räkor krabbor och sånt är helt ok, enligt min BM. Vad gäller tonfisken vet jag ej men det har att göra med vart den är fiskad sas...men har aldrig hört att det ska vara farligt med just tonfisk. Kolla på livsmedelsverkets hemsida dom har bra info för gravida!
Lycka till!
Tack! Lycka till du med!
Jag håller med Nervis, du kan vara lugn när det gäller kokta skaldjur.
Enligt Livsmedelsverket är konserverad tonfisk okej, dvs. den som är på burk och det är väl den som man vanligen äter.
Var hos BM igår och hon sa att jag gärna fick äta typ Gorgonzola i pastasåser om jag bara kokade osten ordentligt först. Mmm, vad jag tycker om min BM! Gissa vad vi åt till middag igår?
Att äta skaldjur kan vara känsligt när man _ammar_ inte vid graviditet.
Du kan äta alla skaldjur. Man ska inte äta råa skaldjur, men när gör man det egentligen om man inte älskar ostron förstås?
Tack allihopa!
Det är inte farligt att äta kokta räkor och kräftor mm.
Snarare tvärtom, det är jättenyttigt när man är gravid för det innehåller mycket järn!Så det är bara att mumsa på!