• vårtulpan

Får en kattunge idag! Vad ska jag tänka på?

Hej alla kattvänner!
    Ikväll får vi en katt, jag ska få låna en låda tills jag fått tillfälle att köpa egen, ska åka o köpa kattsand o mat.
    Är det nåt mer man måste tänka på?

hur mycket måste man va hemma första tiden? Hemma hela dan i morrn eller?

• Svar på tråden Får en kattunge idag! Vad ska jag tänka på?
  • PrimaElv

ja det bästa är nog om du är hemma imorgon hela dagen1
    har du barn? för isåfall ska du nog presentera dom för varandra o sen låta kattungen vara ifred,kanske t.om vara ensam i ett rum så den får lukta på omgivningen och så..i lugn o ro.
    när jag fått hem mina katter för första gången brukar jag släppa ut dom på toaletten så att det första dom ser är kattlådan ,så vet dom iaf vart den är!

• vårtulpan

Ja va smart. Det ska jag göra, man vill ju att de ska haja var man bajar! Hehe.
    japp har barn, så det ska jag tänka på.

• isisisis

Visa var kattlådan är.
    Låt katten vara ifred emellanåt.Alla behöver inte klappa katten samtidigt.Grannens ungar och alla kompisar till barnen behöver inte komma samma dag den kommer och bära omkring med den.
    Bättre att den får lära känna familjemedlemmarna först.
    Kanske kan tänka på att inte springa ut och in och smälla i dörrar och leka kull nomhus.(typ)
    Påminn barnen om att INTE STÄNGA DÖRREN till toan.
    Man kan lägga en handduk över dörrkarmen för säkerhets skull.
    Köp klösbräda och klösmattor på en gång.
    Spraya dem med kattmynta.

• kantarellkisse

En ordentlig vattenskål som inte välter för kattungars något mindre graciösa sätt att förhålla sig till den... En gosig filt inne i en garderob så den kan gå och lägga sig ifred (den väljer kanske ett annat ställe, men garderober är favoriten). Inrätta tafsfria zoner. Mina katter är orörbara under soffan och för alla utom mig i garderoben. Den behöver snabbt få klart för sig att det finns möjlighet att slippa undan från barn och nyfiknas händer

• vårtulpan

Tack för alla tips! mycket värdefullt.

• Gnista

Tänk på att köpa ett bra foder från djurfackhandeln. Mat från vanliga affärer är inte bra mat. Bra märken är tex Hill´s och Royal Canin. Köp ett kattungefoder som du sedan byter mot ett vuxenfoder vid ca 1 års ålder.

Är katten vaccinerad och avmaskad? Om den ska vara ute ska den också vara id-märkt (helst om den är inne också, den kan ju smita) och ska sen kasterar id ca 6 mån ålder.

Lycka till med det lilla livet

• Fru U

Oftast mår katten bra av att få vara i bara ett rum till att börja med (men det kan vara individuellt - vår tredje katt betedde sig som om hon alltid bott här från första minuten)

• vårtulpan

Okej, kissen kom inte förrän idag.
    Han är heelt vild!

Hur tror ni det kommer gå inatt? Han kom för bara en timme sen. Superdum tid att få katt på, men jag hade inget val. Ska han få sova inne hos oss?

• Lokatt

ja låt han sova hos er. dumt att han ska känna sig helt övergiven mitt i det nya! kom ihåg att dörrarna ska vara öppna så han kommer åt lådan! visa lådan igen några gånger för att påminna.

• vårtulpan

Lokatt:
    Vi har visat lådan men han springer iväg direkt, kanske normalt.
    ?
    Hans ögon är lite rinniga, ser nästan ut som han "gråtit en skvätt". Vad kan det bero på?

• reserverad

Om ni har ett stort hus sa ar det bast att bara ha katten i ett rum eller avgransat i ett par rum till en borjan, ett par dagar. Kattungarna blir jatteosakra och radda om de far ett stort hus att rora sig i forst. Det basta ar att visa den huset steg for steg ett par dagar i taget. Det later kanske hemskt men det ar det basta for katten om du vill att den ska bli trygg.

Vad avis jag ar, en liten palsboll!

• vårtulpan

en liten pälsboll ja!

Fast jag måste säga att den är vildare än jag väntat mig...
    Hoppas den känner sig tryggare snart.

• Bestla

Hej.
    Jag har två katter nu och har haft ett gäng innan också.
    Tänkte bara säga att OM du har kids, så tycker jag personligen att du ska vänja katten med att bli hanterad på en gång. Lyft, kläm, dra (försiktigt såklart, det ska ju inte göra ont). Ungar har ju lite eller inget begrepp om vad man kan göra med en kisse, och kattens sätt att säga ifrån blir ju att klösa eller bita, vilket ungar inte brukar bli så glada för.
    Mina katter är hur coola som helst, vilken som helst kan lyfta dem, klappa dem eller leka med dem, och de visar aldrig så mycket som en klo. Men så bar jag runt på dem en jäkla massa när de var småskitar också :)

• vårtulpan

Bestla:
    Okej! Ja det låter riktigt, man vill ju inte ha en katt som lätt rivs.

Nu har han somnat. Är så nevös inför natten, tänk om han håller oss vakna hela natten??

• Bestla

Lägg ett gammalt badlakan eller nåt i sängen och lura in det lilla knytet i den. Då gör det ju inget om han råkar "pinka på sig" heller. Då kan du ju bara sträcka ut handen om den piper nåt under natten. Jag har alltid haft mina kattungar bredvid sängen, men när jag har vaknat har de alltid vart i sängen ändå.. och har klättrat upp för egen maskin. Lika bra att börja där på en gång, hehe.

• tintilar

TS:

Först och främst. Tänk på att denna katt är en unge, en bebis. Den har inte det beteendet den kommer att ha som vuxen. Kattungar behöver leka och busa. Att de använder klor och tänder är fullständigt normalt och inte ngt som kommer att "följa med" när den blir äldre sen. Det gör den för att det kliar i tänderna och för att lära sig använda sin kropp. Den lär sig jaga, klättra och slåss. Det är en viktig del i dess utveckling. Såklart kan man säga ifrån om den blir för hårdhänt eller om den är på möblerna och liknande. Men då måste man ge den någonting annat istället. Leksaker, klösbräda eller låta den vara utomhus mycket. Jag vet inte om du planerar att ha den inne eller ute. jag anser personligen att de bondkatter vi har i sverige har aldeles för mycket vilt i sig för att må bra som innekatt, i regel. Men det är upp till en själv att vara vaksam på det.

Den är iaf stor nog att vara utomhus, utan koppel. Det viktiga är att ni är med i början. De håller sig nära, det vet själva att de inte klarar sig själva än.

Ang ögonen kan man hoppas att det bara är en vanlig ögoninflammation. Börja med att ta en bommulstuss, fyll den med vatten och pressa ut det i ögonen på katten. 1-2 gånger om dagen räcker för att se en förbättrning. Genom att göra så sköljer du ögonen och hjälper dem att bli av med inflammationen. Det brukar blir bättre på bara några dagar. Men var noga med att inte ta missen nära ögonen i onödan, och byt bommulstuss och tvätta av händerna när du ska göra det andra ögat. Annars kan du föra inflammationen mellan ögonen och då blir det aldrig bra. Katter är dessutom väldigt bra på att själva tvätta rent sig och sköta sår/skador/inflammationer. Blir det inte bättre, kontakta vet.

Kattungar har ibland svårt att veta när man sover och när man är vaken. De är ju bebisar som sagt och sover/är vakna i skift. Ofta har de en period när de är mycket uppe om nätterna. Men de lugnar ner sig fort. Det är viktigt att man inte stöter bort dem för mkt. Katter sover gärna inte på golvet, hellre högt upp på ett bord eller liknande. Annars sover kattungar gärna i sängen, de är inte vuxna än och behöver både beskydd och värme. Oftast försvinner det beteendet men tiden.

• vårtulpan

Hej alla!

Ville bara tala om att lillkissen sov hela natten och jag är så glad. Han har hittat en favoritplats på gästsängen där han går och vilar ibland.
    Dock har han inte hajjat färdigt det med lådan ordentligt än... men det kanske ger sig om man övar honom.

Svar på tråden Får en kattunge idag! Vad ska jag tänka på?