• Jolie

Signum Grekisk Ost=pastöriserad SNABBT SVAR!!

hej.
    är ovannämnda ost pastöriserad? innehållsförteckningen på min har åkt bort...

• Svar på tråden Signum Grekisk Ost=pastöriserad SNABBT SVAR!!
  • FruSöderström

ingen aning. kan du inte ringa butiken och be dem gå och kika?

• Malleballebuse

Är det en feta ost så är den alltid pastoriserad.
    Du kan helt lugnt äta den. Ha en trevlig middag.

• Jolie

tack. ja det är en fetaost, men de kallar den "Grekisk ost"... men jag tror oxå det är lungt.

• lata kocken Johanna

det är lugnt

jag har hittills inte hittat ngn feta/grekisk ost (eller någon annan förutom parmesan för den delen) i vanliga butiker som det står opastöriserad på

• mimo

Grekiska fetaostar är av fårost och det får man ju inte äta har jag hört.

Mimo

• lata kocken Johanna

stämmer inte mimo, läs på slv.se

de ostar man ska hålla sig undan som gravid är

*opastöriserade ostar som inte är långlagrade
    *mjuka mognadslagrade ostar
    *andra ostar som riskerat att återkontamineras med listeria

Fetaost (oavsett vilken pastöriserad mjölk den är gjord av) är toppen eftersom den är lite sur och listeria vantrivs i sura miljöer så även om den återkontaminerats så växer inte listerian till skadliga nivåer

• mimo

När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.

FRÅN SLV.SE

Mimo

• listo

Ja, precis som Johanna säger och Mimo klipper in så är fetaost helt okej så länge den är gjord på pastöriserad mjölk.

Jag har inte heller sett någon opastöriserad feta i matvarubutikerna någonsin. Signums är garanterat pastöriserad.

• Bellahhh

står det inte på förpackningen så är den pastöriserad.

Min familj är finast
  • listo

mimo: Jorå, det är okej ändå. Fetaost ÄR ju gjord på fårmjölk, om man ska vara lite petig med definitionen. Men eftersom Livsmedelsverket särskilt tar upp fetaost och skriver att den är okej så kan man utgå från att det är så.

Dessutom står det ju: "Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden..." i det du klipper in. Otillfredsställande hygieniska förhållanden är ju ingen höjdare för någon ost. Och opastöriserad feta är ju inte heller okej.

Svar på tråden Signum Grekisk Ost=pastöriserad SNABBT SVAR!!