• cii

Vad är kapitaltillskott?

Ja om det finns någon som skulle vilja hjälpa mig med den frågan vore jag evigt tacksam!

Sitter med deklarationen och tjabbar.. Har sålt en bostadsrätt..

• Svar på tråden Vad är kapitaltillskott?
  • Jiie

Vet inte hur jag ska förklara det men på ditt besked från bostadsrättföreningen (om att du sålt lägenheten) så står det kapitaltillskott o en summa. Den summan ska du föra in på K6.

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • Jiie

Va? När sålde du lägenheten då?
    Det ska liksom komma ett slags "kontrollbesked" från bostadsrättsföreningen som du bodde hos! Ring dom imorgon annars, deklarationen ska ju vara inne på onsdag så lite brådis nu..

• cii
    okej..

Läste på nätet att om man inte fått några sådana uppgifter/papper så ska man inte fylla i den rutan alls.

Nu till en pinsam fråga. Eftersom jag har skickat in mina deklarationer via nätet innan så..
    Fick man något kuvärt "stava" till dessa papper eller hur ska dem lämnas in?
  • Jiie

Men när sålde du då?

Nej man får inga kuvert, du får andra eget kuvert eller gå direkt o lämna in det hos Skatteverket.

• Jiie

Märkligt att du inte fått nåt, för man brukar få ett papper med fullständig lägenhetsbeteckning och sånt...

• cii

Lite svårt att veta eftersom jag inte vet hur pappert ser ut.
    Det enda jag har är ju kontraktet.. inget mer.

• Leo Kall

Gå till skatteverket.se och leta åt broschyren "Försäljning av bostadsrätt". Där står det hur man gör.

Kaptialtillskott:
    Om föreningen behöver mer pengar kan föreningsstämman besluta om kapitaltillskott. Detta är ett alternativ om föreningen inte vill eller kan låna mer pengar. Samtliga medlemmar betalar då in sin andel av kapitaltillskottet. Kapitaltillskott redovisas på egen rad i balansräkningen. Kapitaltillskott är avdragsgillt för bostadsrättshavaren vid beräkning av kapitalvinst/kapitalförlust.

(www.hittabrf.se)

Svar på tråden Vad är kapitaltillskott?