• Gnagarn

Manual

Hej alla Pappor (och ni andra som tittar i "vår" tråd.

Lite halvt på skämt måste jag fråga om det inte finns nån "barnmanual". Blir far till mit första biologiska barn i maj (antagligen) och jag skulle tycka det vore klockrent med en fom av "manual" för barn. Eller "Föräldraskap i ett nötskal" så vi dataloosers kan känna igen oss. Eller varför inte "Barn på 3 veckor". Ja ni fattar galoppen säkert. Helt enkelt en bok som innehåller det allra matnyttigaste som man vill veta.

Ex:
    * Viken blöja används först?
    * Hur ofta ska de äta och då vad vid vilken ålder?
    * Vad kan det var för fel om hon inte sover eler om hun skriker?

Som skrivits, detta är half på skoj men innehåller också lite allvar. Skulle helt enkelt vara klockrent med en bok som denna! Nån som vet om den finns?

• Svar på tråden Manual
  • Pucke

Jag kan bara tipsa om baby tidningarna som finns hos t ex ica, coop m.m. Typ Amelia Baby.
    Däri har jag funnit de flesta av mina svar på frågorna.
    Mycket info där dom skriver t ex "Ditt barn från 0 månader till 12 månader" m.m.

Stick iväg till affärn o leta upp "Vi föräldrar Första året". Där hittar du allt

• Stoffe

Jag kan ju säga att vilken "handbok" som än finns, har min dotter inte passat in på något.
    Jag förundrades alltid över att alla barn sov så sött, och nästan jämt med för den delen utom min dotter.
    Hon tycks ha fått för sig att sover man, kan man missa något viktigt.
    Det där med ligga o sova sött i vagnen har inte heller varit något som fallit henne på läppen. I vagnen ska man endast sitta i absoluta nödfall, och då så att man kan se allt som händer och sker runt omkring en.

Det där med när dom ska äta, är ju väldigt individuellt. Skriken lika så, där får man vackert lära sig den "hårda" vägen vad som gäller. Första tiden behöver du nog inte oroa dig så mycket för det där med mat, det står ju mamman för om allt funkar som det ska.

Som Pucke skrev innan, finns det en uppsjö med litteratur som man kan läsa, jag valde själv att lära mig under tiden.
    Något jag varmt rekommenderar däremot är att vara hemma med den lille så länge du kan. Dom 6 mån jag fick med min dotter från 6 mån - 1 år har jag aldrig ångrat.

• Gnagarn

Emma är nu snart 6 veckor och man lär sig med tiden. Men det mesta är på nåt sätt självklart, fråga mig inte hur.. .

• Glondim

www.bokfynd.nu/9151839881.html

Den boken tycker jag är så nära en manual man kan komma
    Har den själv och där står det mesta man kan fundera över som förälder tycker jag.

Lycka till med bebisen

• Professorn

Precis vad du söker: www.kanalen.org/bok/rec.php

Kanske är rätt mycket på skoj iofs. Den verkar tyvärr vara slut överallt dock. Finns också som Knatten - En bruksanvisning när bebisen har växt lite.

Svar på tråden Manual