• Martina 76

Hur många kWh förbrukar ni som bor i lgh per år?

Vi har fått en fet elräkning efter den senaste avläsningen och är därför nyfiken på hur mycket ni andra som bor i lägenhet förbrukar per år. Iofs går torktumlaren minst 1 ggr om dagen här hemma så jag är inte förvånad...

• Svar på tråden Hur många kWh förbrukar ni som bor i lgh per år?
  • Martina 76

Ingen?

Enligt senaste faktura uppskattas vår årsförbrukning till 5600kWh per år. Är det mycket?

• morsa83

Vi bor i en hyreslgh på 75,5 m2 en tre rum och kök.
    Vi förbrukar 2125kWh/år. Då står tv:n nästan alltid igång, datorn är på dygnet runt, stänger den sällan m.m. Så det är mycket om man jämför med oss. Men jag är så dålig på detta....:)
    Men så har vi det iallafall...:)

• Martina 76

Tycker också att vi har en hög elkostnad. Betalar ca 500 kr i månaden bara i el.

Ingen mer som vet hur mycket el ni konsumerar?

• mariah81

Vi betalar oxå runt 500:- i månaden för elen, vi bor i en trea. Använder diskmaskinen varannan dag ungefär och har alldeles för mycket elektronik prylar som används...

• Mia83

Har för mig det står att den beräknade förbrukningen ligger på strax under 5000 KWh per år.

Datorn står på hela dagarna, diskmaskinen körs 1-2 ggr per dag, tvättmaskin och torktumlare i snitt 1 g per dag. Sen använder sambon en väldans massa elverktyg inne i hobbyrummet regelbundet också.
    Vi bor i en 3:a på 73 kvadrat.

• Sunnyflower

Jag bor i en 4:a på 85 kvm och har en årsförbrukning på 16 535 kwh . Betalar MYCKET pengar varje månad i el. Usch!! Och det är bara jag och sonen som bor här.

• sweetpea

Sunnyflower: Men då måste du ha kallhyra?

Vår förbrukning ligger runt 2500-3000 kwh/mån. Man brukar säga att runt 1000 kwh per rum är en rimlig förbrukning, om man inte har några extrema maskiner. Torktumlaren är ju dock eltjuven nummer ett, så han man en sån blir det lite mer. Ett effektivt sätt att få ner elkostnaderna är att torktumla två gånger i veckan, kanske, och så hängtorka resten.

• Mia83

En ännu viktigare sak att se över är årsmodellen på vitvarorna man har hemma. Vitvaror från 90-talet drar väldigt mkt mer el än de som har kommit ut under senare år.

• Piri

Jag jobbar på ett elbolag och vi brukar säga till våra kunder att man kan räkna med ca 1000 kWh/rum och år och dessutom 500 kWh/person och år.

Alltså, exempelvis en trea - 3000 kWh/år - där det bor två personer - 1000 kWh/år = 4000 kWh/år.

Sen som sagt ska man se över vitvaror och om man har tv och dator på standby. De är riktiga el-bovar!

• Mia83

Det där med standby är lättare sagt än gjort har jag kommit fram till.
    De grejer som tillverkas idag är ju tilvlerkade så att de alltid står på standby, om man inte drar ut sladden, alt har en skarvdosa med strömbrytare.
    Att strypa strömmen till vår förstärkare är ingen bra idé, för då försvinner alla rediokanaler efter ett tag. Idiotiskt!

• Piri

Visst är det inte alltid man kan stänga av de apparater som står på standby.Som Mia83 säger - ingen bra idé att stänga av förstärkaren. Tillverkarna gör det inte lätt för användarna!

• abnocto

¨Vi bor i ett stort gammalt hus och vi har ca 4000 kWh. Vi har sladd med strömbrytare på många apparater. to.m micron och kaffebruggaren får man sätta på timer när man använder.

• Sunnyflower

Sweetpea: Jo jag har kallhyra. Har även torktumlare i lägenheten och kyl och frys är ju från husets början 1990. Men tycker ändå att 16 000 kwh är mycket.

• Runguska

Vi (två vuxna) bor i en tvåa på 55 kvadrat. Har ingen tvättmaskin eller diskmaskin. Vi brukar komma upp i omkring eller över 4000kWh om året.

Svar på tråden Hur många kWh förbrukar ni som bor i lgh per år?