• Lady Morpheus

Jobba natt?

Någon som jobbar natt inom industrin här? Hur funkar det för er med små barn? Vad gör ni för något? Vilken lön har ni? Vilket OB har ni?

Jag ska börja jobba natt på en plastindustri och då jobba söndagkväll kl 21-06.12 och sedan mån-tors 23.30-06.12. Är lite nervös över detta då jag aldrig jobbat natt innan (förutom sovande jour och det var inte många nätter man jobbade då) och vill hör med er som jobbar som jag hur det funkar för er med sömn och familjeliv och liknande.

Även andra som jobbar natt är välkomna att svara givetvis. Vilka arbetstider har ni isåfall? Och vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Jobba natt?
  • krakel

jag jobbar natt inom sjukvårde,,,
    har en liten flcka på 11 mån det funkar kanon...och till hösten börjar hon ju dagis så då kommer det va ännu bättre ,,, en riktigt utsövd mamma hehe som inte blir störd då hon ska sova hehe...

• Lady Morpheus

Krakel: Vilka tider jobbar du då? Jobbar du heltid?

Jag kommer ju jobba heltid och maken, som jobbar inom vården, jobbar oregelbundna tider så han tar sonen på fm så jag får sova och sedan i höst börjar ju lilleman på dagis precis som din tös.

• Lady Morpheus

Krakel: Okej, men du trivs?

Någon mer?

• krakel

Ja gud ja lite jobbigt ibland om man inte får sova ordentligt innan men jag säger man kan nog inte jobba bättre med småbarn

• Frostkristall

är i och för sig "bara" inhoppare/semestervikarie på ett gruppboende, men hamnar på att jobba natt nu och då. Fungerar bra med sonen (nu 1½) då sambon också skiftesarbetar. Kan inte alltid sova på dagarna fast jag borde (måste vara vaken på nätterna). Tiderna beror lite på vad för dag det är; 20-08,20-09, 20-10, 20-10.30.
    Nackdelen är att om man har jobbat ett par nätter i rad så tappar man den "normala" dygnsrytmen lite.

• Essica

Hej

Min sambo jobbar oxå natt inom industrin, jobbar nästan exakt likadant som du ska jobba. För han som person funkar det helt ok, han har mycket lättare för att sova på dagen än på natten och trivs med detta. Det han inte trivs med är själva jobbet.
    Och för oss som familj funkar det oxå bra. Jag och dottern får saker gjorda på dagen(min smabo är inte lättväckt heller). Kan till och med dammsuga utanför sovrumsdörren om jag vill.
    Men han säger att man måste vara en viss sorts person för att klara av det bra, och med det menar han att man måste ha självdiciplin och verkligen gå och lägga sig på morgonen och inte sätta sig och surfa, snacka i tlefon med kompisar, spela data och liknande..
    Han är oxå inställd på att man nog inte ska göra med det hela livet och framför allt, ta INTE ett nattjobb för pengars skull.
    Pengar är inte allt..
    Många människor brukar ha förutfattade meningar om att jobba natt utan att själv ha provat.

Tror nog att det kommer gå bra för dig, lycka till....

• Lady Morpheus

Måste bara säga tack till alla svar och berätta att jag nu börjat jobba och det funkar över förväntan bra. Sover väldigt gott på fm efter en natts jobb och upplever inte att det är speciellt jobbigt att jobba. det jobbigaste är att ställa om sig känner jag från natt till dag...har anst på en månad till att börja med för att känna efter och funkar det efter det kör jag nog på tills nästa bebis (när det nu blir)

Essica: Är också en sån som sover bäst på dagen och störs inte speciellt lätt av ljud eller ljus. Det är nog som din sambo säger, det krävs en speciellt sorts människa för att fixa det. Och det är ju bättre att ha samma tid ständigt än att jobba skift och ha olika tider olika veckor. Det skulle inte jag fixa lika bra tror jag.

• Majsan70

Jag jobbar natt i industrin.

Sön. 21,30-6,30, tis-fre 00,12-6,30
    Lönen ligger för mig på runt 30,000 kronor med ett fast tillägg för natten i den lönen. Antalet arbetade timmar per vecka blir ungefär 31, men även våra raster är betalda.

Eftersom jag är nattmänniska så funkar mina arbetstider perfekt på alla plan. Även med familjen och djuren. Det finns alltid någon hemma. JAg har inte heller några problem med att ställa om min dygnsrytm till helgerna vilket är en stor fördel.

• Lady Morpheus

Majsan70: Vad jobbar du med? Jag jobbar på en plastindustri med lite vad som behövs än så länge; fyller på maskiner och slipar färdiga detaljer och liknande. Ganska roligt faktiskt.

Fast tillägg är ju bra, själv har jag fast grundlön och OB på det. (vet inte vad OB ligger på men har fått en uppgift om att jag kommer få ut, efter skatt ca 16-17 000 ungerfär.) Våra raster är också betalda. Sånt gillar vi!.-D

• Majsan70

Jag jobbar på volvo.

Men du er lön är inget vidare va? Eller är det så att lönen ökar med nån stege under ett år som på Volvo? Jag får ju ut bra mycket mer än så.

Det du får ut nu fick jag ut när jag jobbade dagtid nästan. *S*

• Lady Morpheus

Vår lön är inte direkt bra, nej. Grundlönen är 17500 för en utan någon erfarenhet av industrijobb alls. Den stiger med erfarenhet om jag förstår det rätt. Nu jobbar jag iofs för ett uthyrningsföretag och då kanske det är ännu lite sämre, men lönen ska vara avtalsenlig iaf. Tror dock det går att få upp den ganska mycket om man jobbar ett par månader här och sedan söker sig vidare till ett annat företag direkt (på företaget jag jobbar finns ingen chans att bli anställd tyvärr) istället för uthyrningsfirman.

• stiletto

jag har jobbat natt tidigare. Nu har jag ju inga barn men arbetskolleger hade det och de tyckte det funkade utmärkt. Åt frukost tillsammans med familjen, sedan sova, sedan hämtning på dagis sedan kunna vara med barnen tills de la sig och sedan åka till jobbet igen.

• Majsan70

Va tråkigt att er lön är så låg.

Man tycker ju att man skall ha lön för mödan.

• Lady Morpheus

Majsan70: Ja det är jättetrist men vad gör man. Min plan är att jobba här ett tag och sedan söka mig vidare. Då har jag ju erfarenhet och kan begära lite med i lön.

Svar på tråden Jobba natt?