• Anonym (pank)

Funderar på att gå ur A-kassan och facket!! SÅÅ DYYRT!!

Betalar nästan 500 spänn till a-kassan och facket!
    Det är mycket för mej som bara tar ut 3000 kr i fp/månaden. Åsså jobbar jag x-tra nån gång ibland.

Men.. är det någon ide.. Snart är man väl tvungen att vara med. Är väl ganska många månaders uppsägningstid oxå..??
    Alla säger att det är det dummaste man kan göra att gå ur A-kassan.
    Men... Vet ingen som fått sparken på mitt jobb... Dom skriker efter folk.. Iallafall vikarier. Jobbar inom äldreomsorgen..

Nån som vll ge mej lite för/nackdelar..

• Svar på tråden Funderar på att gå ur A-kassan och facket!! SÅÅ DYYRT!!
  • glassbåt

Vad gör du om du det uppkommer några konflikter, blir strejk, vill plugga eller nått annat, blir arbetslös ?

vars ska du få pengar dåifrån?
    jag vet att det är dyrt men du gör ett dumt val att gå ur fack och akassa

• glassbåt

Det är ju en "livförsäkring" för sin ekonomi.

• ischa

Skulle inte våga gå ur A-kassan, man kan inte vara säker på att ha jobbet kvar. Inte kul att stå utan inkomst.
    Fast o andra sidan så har det blivit sämre ersättning vid arbetslöshet. Tuffare krav och lägre A-kassa om du jobbar deltid tex. Den räknas om efter ett år och har du då jobbat deltid så är det den ersättningen baseras på.

• Lusekofta

Jag har nedsatt avgift till facket när jag är föräldraledig, har inte du det med?

• Mirimaxx

När jag var mammaledig så gick jag ur facket men vae med i A-kassan och sen när jag började jobba igen så gick jag åter med i facket. Då blev det iaf lite billigare.

ღJennieღ
  • aktuelle

en vän till mig har så att det går via autogiro.. de hade dragits ngt på 800 denna månad och hon är arbetslös! fyyy och uuusch!

• lovely 2B a mum

Facket har jag ingen synpunkt på , är själv inte med i facket men gå inte ur A-kassan. Om arbetsmarknaden vänder så är det en bra försäkring att ha. Man måste ju ha varit medlem i A-kassan ett tag innan (ett år?) man får pengar, så det är inte "bara" att gå med igen när det vänder.

• ischa

Kan man gå ur facket och vara med i A-kassan? Trodde inte det gick eller var det tvärtom?

• Emsor1

jag har gått ur facket men är kvar i a-kassan. Många fackförbund har nedsatt avgift för tex föräldrarlediga men inte mitt förbund. Sen är det inte så att man är helt lämnad åt ödet och sig själv baraför man inte är med i facket, det finns fortfarande bestämmelser och lagar arbetsgivaren måste följa.

• Anonym (pank)
    Lusekofta skrev 2007-04-29 23:14:19 följande:
    Jag har nedsatt avgift till facket när jag är föräldraledig, har inte du det med?
    Jo, det beräknas på inkomsten.. men det är väl a-kassan som e dyrast.
Svar på tråden Funderar på att gå ur A-kassan och facket!! SÅÅ DYYRT!!