• Ankissen

Blanda Marbodal och Ikea i ett kök?

Vi ska renovera vårt kök och måste nog för ekonomins skull ta skåp och sånt från Ikea. Däremot skulle vi vilja ha till exempel diskbänken från Marbodal och kanske andra inredningsdetaljer typ låddämpare och sånt. Är dessa båda "format" kompatibla med varann så detta fungerar?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Blanda Marbodal och Ikea i ett kök?
  • olpansfamilj

ikea har enormt bra kvalite på gångjärn mm idag.... det finns tysta och självdragande lådor som stängs av sig själva..... Jag skulle inte vilja flytta in i ett hus med blandade stommar mm till köket. skulle kännas opålitligt!!!
    Ni kan ju köpa diskbänk mm från marbodal och sådant, men ser inte riktigt poängen.Blir lite vi köpte det här från Marbodal men hade inte råd med resten så det blev ikea känsla..... (förlåt är bara ärlig) Har ni tittat på kvik? Har också billiga kök! =)
    Annars kör med ikea, dom är bra...=)

• myskatt

Kör på IKEA men köp diskbänk av nån annan. IKEAs diskbänkar är så tunna och slita väldigt fort.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Kaosspassageraren

Du måste nog kolla vad gäller låddämpare och sådant, jag vet i alla fall att storleken på Ikeas och Marbodals stommar inte är densamma, så riktigt samma standard är det ju inte.

Däremot ser jag inga problem med att ni tar disk- och andra köksbänkar ngn annanstans ifrån, jag visste inte ens att ikea sålde diskbänkar? Vi byggde nytt kök i vår förra lgh, då hade vi ikeainredning (lådor, skåp etc), men beslag från en "riktig" beslagsaffär och diskbänk från Franke, köksbänk i ek från Bauhaus etc. Att köpa hela ikeakonceptet är trist, bättre att blanda lite, men som sagt, allt går inte att blanda.

• Ängel1982

jag har hört av många att stommarna från marbodal är likadana som ikeas så att blanda spelar nog ingen roll. Vi har själv marbodalstommar i vårt kök men ska göra en minirenovering och byta ut luckorna mot ett par från ikea och de ska passa (en kompis har gjort så) Så man kan ju göra tvärtom också.

• myskatt
    Ängel1982 skrev 2007-04-30 09:01:38 följande:
    jag har hört av många att stommarna från marbodal är likadana som ikeas så att blanda spelar nog ingen roll. Vi har själv marbodalstommar i vårt kök men ska göra en minirenovering och byta ut luckorna mot ett par från ikea och de ska passa (en kompis har gjort så) Så man kan ju göra tvärtom också.
    Nej, de är inte lika. Marbodal använder tex 18mm skiva och IKEA 16mm. Men det påverkar inte bredden vad jag vet. Ett 60 skåp är ju 60cm oavsätt från vilken leverantör den kommer ifrån.

MEN innermåtten blir annorlunda.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Kaosspassageraren

Ängel1982: Precis som myskatt är min erfarenhet att det inte funkar att kombinera ikea och Marbodal, när vi kollade var ikeas luckor antingen högre eller lägre än Marbodals (minns inte vilket, men ett 60 cm skåp var alltså tex 1 meter högt hos Marbodal, en höjd som inte fanns hos ikea).

Möjligen om detta har ändrats, det var fyra år sedan vi gjorde det köket.

• Ängel1982

kaosspassageraren; ja då har det nog ändrats för min väninna har gjort så, och det funkar finfint i hennes kök.

• Ängel1982

kanske funkar här och hos min vän för att våra marbodal stommar är från 80-81?

• Kaosspassageraren

Ängel1982: Ja, så kan det absolut vara! Bra idé att kolla om det funkar, i sådant fall kan man ju komma billigare undan (och japp, det var det vi hoppades på också, men för vår del gick det inte )

• Ängel1982

så nu har jag mätt o haft mig här hemma och jo, mina stommar har exakt likadana mått som ikeas stommar. Men det beror förmodligen på att köket är gammalt.

• Ängel1982

Däremot så finns inte skåpen som jag har ovanför kylen och frysen i något likadant mått för de är fyrkantiga.

• Miss USA

Vad än ni gör köp inte diskbänk, blandare och andra vvs grejor på IKEA Maken som är rörmokare blir nästan arg när vi passera detta på IKEA då kvaliteten är mycket dålig, men risk för vattenskador och annat. Dessutom är det svårt att hitta rörmokare som vill installera sådant.

Stolt mamma till två huliganer
  • erika86

Det finns kanske bra diskbänkardiskhoar från ikea. Men de som jag hade var inte det! Jag flyttade in i en helt nybyggd hyresrätt med ikeakök, bodde där i ett halvår. Det tog inte många månader innan det var en konstig beläggning i diskohon och (och på öh, andra sidan.. vad heter det?) det blev en matt och ful yta med repor. Så blir det ju verkligen inte på dyrare märken.

Jag skulle ha kombinerat ikea luckor med blandare/diskbänk från annan tillverkare om det funkar med måtten.

• Ankissen

Jag tror att vi gör så att vi köper stommar, luckor, dämpare, handtag på Ikea, men diskbänk på Marbodal eller något liknande. Vitvaror och VVS kommer vi nog köpa hos VVS-firmor.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • erika86

Det låter som en bra lösning.

• olpansfamilj

vitvarorna whirpool på ikea är jätte bra!!!

Svar på tråden Blanda Marbodal och Ikea i ett kök?