Tipsa mig om dessert ikväll. Gärna med vit choklad!
Skall laga en dessert ikväll. Vi blir bara tre stycken och jag skulle gärna använda vit choklad då jag har en massa hemma. Har du något smarrigt tips?
Skall laga en dessert ikväll. Vi blir bara tre stycken och jag skulle gärna använda vit choklad då jag har en massa hemma. Har du något smarrigt tips?
Limemarinerade jordgubbar på vit chokladmousse
(4 portioner)
1 liter jordgubbar
2 msk flytande honung
rivet skal och pressad saft från 1 lime
2 dl grädde
50 gram vit choklad
1 ägg
Mousse
1. Vispa grädden. smält chokladen på svag värme i vattenbad.
2. Vispa upp ägget och tillsätt den smälta chokladen under kraftig vispning.
3. Rör ner grädden, lite i taget, i chokladsmeten.
Häll moussen i fyra glas och låt stå i kylen minst 1 timme.
4. Skiva jordgubbarna. Blanda med honung, limeskal och limesaft.
5. Toppa moussen med bären just innan servering.
6. Ät och njut!!!!!!!!!
jag och min kompis ska göra samma sak, fast med variation av vanlig choklad o så ljus.
I alla fall
du behöver isf:
Jordgubbar
Vaniljglass
Vitchoklad (helst blockchoklad)
(sedan om du vill ha riktigt gott så ta med marängr, grädde och chokladsås på det)
Du smälter chokladet, (var noga med anvisningarna så du inte bränner chokladet)
Sedan tar du jordgubbarna och doppar dom, hela eller halva - det kvittar. Lägg det sedan på folie, och så gör du så många du vill - in i kylskåpet, sen äter du det andra tsm med det.
Supergott.
Klassikern Gino är ju oslagbar. Frukt i en ugnssäker form (jordgubbar är gott, men vad som helst går bra). Riv över vit choklad. In i ugnen tills chokladen smält. Servera med glass om man vill. Slurp...
skär olika frukter i bitar, bär går också bra. riv vit choklad över, ställ in i ugnen så att allt blir varmt och chokladen smälter och servera med gammaldags vaniljglass. supergott.
banan, kiwi, hallon, blåbär, jordgubbar, päron, äpple... vad man tycker om...
haha... carola1977 du hann före.
Vitchokladdipp med balsamvinäger och färsk frukt. Mycket godare än det låter, jag lovar. Smält vit choklad, blanda i lite vanlig grädde (jag har tyvärr inga mått, man får köra lite på känn), droppa sist i balsamvinäger, så mycket som du gillar (jag gillar mycket) och rör ut. Balsamvinägern gör att det inte blir så ettersött. Och så fruktbitar till.
Vit chokladmousse med saffran. Till det en apelsinsallad. MUMS!!!
Recept finns på arla.se tror jag.
Pannacotta med vitchokladsmak. Oerhört enkelt och väldigt gott!
Det där med frukt och riven vit choklad i ugn låter helt galet gott.
Hur länge ska det stå i ugnen? Ska frukten bli mjuk?
nåt som är gott och inte så jobbit att göra är chokladmousse (färdig som man vispar ihop själv.. typ ekströms)
toppa med björnbär och gärna saften från björnbären som blir när de tinas, och riv vit choklad på... hur gott som helst.
Gino är ju suveränt. Gjorde faktiskt igår Därför har jag en massa choklad över.
Leloo - du kör in frukten med grillen på i ungnen. Det tar nog 10-15 minuter. Jag brukar även strö lite kokosflingor på. Smarrigt!!!!
Valmar - det blir nog en pannacotta. Har allting hemma. Till det gör jag nog en hallonås. Mmmmm....
Fidget> åh det lät gott...
TS - du tänker helt med vit chokladpannacotta och hallonsås. Ännu godare blir det om du har en liten snutt mörk choklad och antingen river lite över eller gör ett tunt mörkt panancottalager överst. Det bryter av mot varandra så man knappt kan sitta kvar på stolen. På det bra sättet.
Vit chokladmousse!
GUDOMLIG!!!!! OCh väldigt enkel!
Ingredienser 4-6 port
2 dl vispgrädde, el grädde med lägre fethalt som kan vispas.
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl Kesella
färska bär, t ex hallon eller blåbär. Godast är hallon som man vänder runt i punch eller punchexstrakt (den man kan köpa i affären utan sprit).
Gör så här;
Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.
Kanske moussen istället - eller pannacotta - eller chokladdip - eller .....
Gott kommer det att bli iaf!