• Tussan05

Cyckelkärra eller barnstol till cyckel?

Jag funderar på att införskaffa en kärra till sonen som han kan sitta i är vi är ute och trampar. Undrar lite vad ni har för erfarenheter av det. Vilket är bäst? En kärra att dra bakom eller en stol? Vad ska man tänka på med kärran? Hur gamla måste de vara för att få sitta i den?

• Svar på tråden Cyckelkärra eller barnstol till cyckel?
  • guldklimp

hallå, jag tänkte köpa en cykelkärra faktist

den fungerar ju i alla väder (den cykelkärran som har tak, som en bur) dessutom ryms det två barn i den. Alternativt ett barn och lite packning. Jag tror det är ungefär samma ålder på sittsen och kärran. Egentligen är det 12 månader, men så fort de sitter länge utan problem så är det nog också okej. Min lilltjej tycker inte om att ligga längre, hon vill bara sitta!

• Tussan05

Pk, ja vi tittade lite snabbt på den och de verkar ju ganska bra.
    Sonen är nog lite liten än (7 mån) men då har vi ju tid på oss att fundera.

• TerrorMorsan

har en cykelvagn till dottern, super med tak o myggnät bekvämare att sitta i osv

köpte våran i en sportaffär, kostade 1.100 nåntingen

**TerrorMorsan Speaking**
  • sladdis på G

Vi köpte en cykelkärra lagom till förra sommaren, (2 000:- kostade den då, köptes i en cykelaffär) och flitigt använd sedan dess. Främst när pappa hämtat från dagis eller utflykter till stranden, som är hur smidigt som helst, eftersom man kan packa grejer bak i den också.

Fördelen med en stol är väl att det blir lättare att cykla, eftersom det kan bli mer ryckigt med en vagn på släp.

Men samtidigt så ser ju barnet en hel del där de sitter i sin lilla koja. Där en nackdel då skulle vara (med kärran) att de sitter närmare avgaserna, (om man nu inte har cykelbanor) men å andra sidan i barnvagnar o sulkys är det samma dilemma.

• gresligagreta

är ute efter en cyllervagn som man kan göra om till barnvagn sen men hittar inte länken

• Mollan

Cykelkärra är superbra! Mycket enklare att cykla med än vad det ser ut som, packutrymme, plats för 2 barn. I Tyskland rekommenderas cykelkärra framför -stol då skaderisken är betydligt mindre (mindre vältrisk samt barnet sitter mer skyddat). Där är cykelkärrorna otroligt vanliga och man ser sällan en vanlig cykelstol.
    När barnet är stort nog att sitta i en enklare sulky kan det sitta i kärran kortare stunder, dvs från ca 9 månader. Jag har även ( i Tyskland) sett bilbarnstolar fastmonterade i cykelkärran och mindre bebisar än så som åkt.
    Jag säger - KÖP!

Svar på tråden Cyckelkärra eller barnstol till cyckel?