• Jojo och bebben

Kan jag ge denna dikt till mormor som just förlorat morfar?

I fredags dog min morfar..Jag tycker om att skriva och det är också ett sätt för mig att bearbeta sorgen..Har skrivit en dikt som jag skulle vilja ge till min mormor..Kan jag göra det eller tror ni att hon blir mer ledsen? Jag har aldrig mist någon av mina nära och kära förut och känner mig villrådig.

Här är iallafall dikten som är inspirerad av en dikt jag hittat i en engelsk version.

Snälla gråt inte vid min grav, jag finns inte där jag har gett mig av.

När du vaknar finns jag där,
    doften av ditt morgonkaffe jag är.

Jag är vinden som leker i ditt hår
    Jag väcker våren år efter år.

Jag är solen som håller dig varm,
    Jag är hjärtat som slår i din barm.

Jag är fåglarna som cirklar över vår stuga,
    Jag är surret från utedassets fluga.

Jag är blommorna i rabatten,
    Jag tänder stjärnorna om natten.

Så snälla gråt inte mer för mig,
    Ty jag finns här alltid och vakar över dig!

• Svar på tråden Kan jag ge denna dikt till mormor som just förlorat morfar?
  • SannaKaarina

den är vacker. jag tycker absolut att du kan ge den till din mormor. hon kan behöva all tröst hon kan få nu.

• SannaKaarina

Och jag är så ledsen för din sorg. jag förlorade min mormor för 2 år sen och saknaden och sorgen sitter kvar. speciellt nu när jag är gravid att veta att hon kommer aldrig få träffa mitt barn och mitt barn kommer aldrig få lära känna den människan som var viktigaste i mitt liv

• Jojo och bebben

Ush ja! Eftersom jag själv har små barn så förstår jag precis vad du menar..Jag är själv uppväxt med att spendera somrarna med mormor och morfar, vilket har betytt mycket för mig. Nu kommer aldrig mina barn att få lära känna sin gammelmorfar och det känns tungt..Man vet ju att döden är en del av livet och man ska vara glad att man fick ha kvar honom så länge och att han fick dö hemma utan att lida, men det gör ändå ont..

• SannaKaarina

*gråter* jo jag vet vad du menar jag har däremot bara haft min mormor men sorgen släpper inte. var rädd om din mormor nu hon kommer behöva sin familj.

min mormor var riktigt sjuk så jag vågade knappt säga till någon hur mycket jag saknade henne att jag ville ha henne tillbaka att jag sörje henne varje dag. då sa mina kusiner att jag var egoistiskt att det här var det bästa för mormor som slapp lida

lider med dig som förlorat så nyligen måste vara hemskt svårt nu och med barnen att inte visa allför mycket om hur ledsen du måste vara

• Jojo och bebben

Tyvärr har jag alltid haft svårt för att gråta öppet..Var ledsen i fredags då jag tyvärr fick dödsbudet när jag var ensam med barnen, men den stora sonen frågade bara varför mamma var ledsen och sen var det bra..
    Nu funderar man mest på allt det praktiska..Hur går det för mormor nu då? Klarar hon sig ekonomiskt nu när hon ska leva på sin pension bara? Hur kommer det kännas att gå på begravningen? Ska vi ta med barnen? osv. osv. osv.

• SannaKaarina

Hur gamla är dina barn?

Då min mormor dog så var mina kusinbarn och syskonson med på begravningen systerssonen var då 4 år och samma min kusins dotter och mina andra kusin barn var då 7 och 9.

min systersons kommentar var till min kusinsdotter som grät
    "gråt inte aira mummo är i himlen och gör himlen vacker åt oss"

så barnen brukar ta sånt här bättre än vi.

din morfar hade väl några försäkringar och får inte hon änkepension? det är mycket som måste ordnas och kommer vara påfrestande.

• hib58

Hej
    För vill jag ge Dig en kram.
    Vilken oerhört fin vers.Du skall definitivt ge Din mormor versen. Får jag använda den om det skulle passa vid nåt tillfälle?

Du funderar på om du skall ta med barnen på begravningen. Du känner ju Dina barn bäst. Om du själv tror att du kommer att bli väldigt ledsen kanske det känns för mycket för dig. En begravning kan vara väldigt fin men sorglig på samma gång. Sån var min morfars begravning Har du kanske nån som kan finnas med ikyrkan och som kan ta hand om barnen om de tröttnar? En begravning är kanske är ett av tillfällena då barnen skall sitta still. Bara det kan ju va jobbigt för dem. De blir ju lite nytt för Er alla.

Om Ni skall ha samling efteråt, kanske ni kan göra så att barnen är med på den men inte i kyrkan. Kommer det kanske släkt och vänner till Din morfar och mormor, då kanske din mormor skulle tycka det känns fint att Dina barn är med där. Hon är ju en stolt gamlamormor.

Om Din mormormor har en liten pension och ingen större förmögenhet, kan hon troligen få bostadstillägg för pensionärer.

Och glöm nu inte ge henne versen. Hon kommer att uppskatta den jättemycket.Kram

• gunillas blogg

Jag tror säkert din mormor blir tacksam över att få dikten av dig. För mig har dikter betytt oerhört mycket i min sorg.

• Jojo och bebben

Tack allihop!
    Våra barn är 3 samt 2 månader gamla så dom är fortfarande för små att förstå.Vi kommer inte att ha någon begravning i kyrkan eftersom det var morfars önskan att få en borgerlig begravning..Så begravningen kommer att hållas i kapellet på sjukhuset med bara den närmaste släkten..Så att på så sätt är det ju lättare att ta med barnen..Morfar älskade barnen och honom gjorde det absolut inget att dom busade runt..Det jag är rädd för är att våran stora kille ska bli ledsen om alla andra är ledsna..Hur förklarar man det för en treåring lixom?

Dikten som jag skev får du hib58 gärna använda om det kanske kan hjälpa någon annan i sin sorg.. Jag har blivit ombedd att skriva något som ska läsas på begravningen, eftersom det inte kommer att bli några religiösa texter, och det kanske blir den här dikten eller något annat..Jag har utvecklat den lite och gjort den lite mer "intern" och personlig för att alla ska känna igen morfar i den..Samtidigt undrar jag om man kan skriva den i jag-form som om den kommer från morfar om den ska läsas på hans begravning??
    -----------------------------------------------------------------
    Snälla gråt inte vid min grav,
    det som var jag finns inte där, jag har gett mig av.

Min kropp var så gammal, mitt huvud så tungt,
    Nu vilar den i den eviga vilan så lugnt.

Men misströsta inte för allt som var jag,
    finns fortfarande med dig i minnet var dag.

När du vaknar finns jag där,
    doften av ditt morgonkaffe jag är.

Jag är vinden som leker i ditt hår
    Jag är den som väcker våren år efter år.

Jag är omtanken som håller dig varm,
    Jag är hjärtat som slår i din barm.

Jag är fåglarna som cirklar över vår stuga,
    Jag är surret från utedassets fluga.

Jag är maskrosorna som envist växer i din rabatt,
    Jag finns i barnens ögon, i deras bus och skratt.

Jag lever kvar i bruset från ölets skum,
    Jag är den som viskar tjoller när du varit dum.

Jag finns i det nyrökta fläskets smak av salt,
    Jag finns i luften, ja överallt.

Jag har inte lämnat dig, det får du inte tro,
    det är bara min kropp som äntligen fått ro.

Så snälla gråt inte mer för mig,
    Ty jag finns här alltid och vakar över dig!
    ------------------------------------------------------------

• hib58

Dikten är jättevacker. Och visst skall du ha den i jag form. Den bara är så fin.
    Och visst kanske Din kille blir ledsen. Men det är inte farligt.
    Och ska ni sen kanske fika efteråt. så märker han att det lättar lite. Barn gör ju att det blir mer familjärt. Det går säkert jätte bra.
    Har varit på jättefina borgliga begravningar.

Var rädd om Dig

Svar på tråden Kan jag ge denna dikt till mormor som just förlorat morfar?