• zasata

igångsättning förstföderska och omogen

hej, jag undrar om det är några först föderskor (eller 1a barn) som blivit igångsatta, och tappen (heter de va?) vart helt omogen på?
    hur gick det för er?

• Svar på tråden igångsättning förstföderska och omogen
  • Heidsan

Mig satte de igång och tappen var inte mogen alls och det blev värkar i 15 timmar sen snitt.
    Fick efteråt hör att många (kommer tyvärr inte ihåg siffrorna) som sätts igång med omogen tapp resulterar i snitt.

Vill även tillägga att jag har liite trångt bäcken och att det var en kluns på 4600 som ville ut.

• Jollboll

Du kan läsa om min igångsättning på BF+15 i min blogg. Det gick finfint!

• Matilda01

Hej!

Jag blev igångsatt vid BF+7, och var helt omogen. Fick piller för igångsättning kl.09 och andra vid 13, värkarna började kl.16 och krystvärkarna kl.01.05, kl. 01.36 var lilla E född! Det gick riktigt bra!

• linhen

Jag var det. Blev igångsatt med gel 42+0. Gick bra men det var intensivt värkarbete. Då tyckte jag att jag hade en schysst förlossning men nu när jag har gjort det igen inser jag att den var tuff. Men ut kom han och jag mådde bra efteråt!

• Nymne

jag tror siffrorna för igångsättning av förstföderskor är ungefär 1/3 snittas, 1/3 tas med klocka och 1/3 är helt komplikationsfria. (det är vad min pappa som är gynekolog sa när jag frågade om han kunde fixa så jag slapp gå över tiden )

Oddsen blir nog inte bättre av att man är omogen...

• Nymne

kan tilläggas att omföderskor bara får komplikationer i 3% av alla igångsättningar...

• Lindis41

jag var omogen de gav m gele fick värkar m bebbens hjärtljud blev för höga så de stannade av det, sen en v senare fick jag hjälp igen hade värkar i 3 dygn t de spräckte vattnet o gav värkstim allt gck då fort o ella fastade i bäckenet....fick tas ut m sugklocka

de säger ju att en igångsättning kan ta lång tid och att det e smärtsammare

• myspysan

Blav igångsatt dagen innan BF, var omogen.
    Fick gel på morgonen kl 9, sedan gick jag hela dagen utan minsta känning av nått. På kvällen vid sju började det att mola lite, fick alvedon. Kl. 22 undersökte de mig och jag var öppen 4 cm, kl24 gick vattnet och 02.54 är han född. Inte ens 24 timmar från start till "mål".
    Lycka till!

mamma till en liten goding och syskonförsök igång...
  • MrsNash

Hej! Det gick jättebra för mig, min förlossningshistoria ligger under min blogg.

Lycka till med förlossningen! Vet att det känns lite läskigt med igångsättning, men tänk så här istället att då kommer du vara övervakad hela tiden och kunna få massa stöd än om du legat hemma och oroat dig för värkar och när man nu ska åka in eller inte

Svar på tråden igångsättning förstföderska och omogen