• hummelhonung

Har åldern då man fick sin första mens någon betydelse?

Hej på er,

Har aldrig läst det någonstans, så förmodligen har det nog inte det, men tänkte ändå kolla med er också.

Jag fick mens tidigt, när jag var 10 år tror jag. Och det jag tänkte var att fertiliten kanske försämras tidigare hos mig än hos en jämnårig som fick mens tre år senare t.ex.?

Knäppt resonemang kanske, som förmodligen inte stämmer. Men men..

Kram.

• Svar på tråden Har åldern då man fick sin första mens någon betydelse?
  • Nettisen

Nä, resonemanget e nog inte alls så tokigt.
    Det sägs ju att man har ett visst antal cykler på en livstid så...
    Jag fick ochså mens tidigt, men jag e bara 25 så några år
    till har jag nog på mig

• Nettisen

Åh förlåt. va elak jag lät, det var alls inte meningen,
    jag vet ju inte hur gammal DU är......
    Förlåt, inte meningen att trampa dig på tårna, sorry..

• Full av frågor

Jag har för mig att jag någon gång för länge sedan hörde om att forskning hade hittat ett samband mellan tidig menstruation och sent klimakterieinträde. Jag vet dock inte om det stämer, men om det skulle göra det så är det goda nyheter för dig.
    Mvh Faf

• Millan 78

Jag tror absolut inte att det har något som helst samband med mens och klimaktierie!!

• Millan 78

nu var jag lite snabb med tangenterna igen.... Menade förstås att det inte finns något samband med tidig mens och fertilitet!

• hummelhonung

Nettisen: du lät inte alls elak eller trampade mig på tårna!

Jag är 28, så jag har också ett tag på mig! :)

Kram.

• dutten

Hmm bra fråga har dock inget svar att ge.
    Var själv 10 år och 4 månader när jag fick min första mens.

Har däremot hört/läst att risken för bröstcancer skulle vara något större om man som jag då var tidig med mens.

Mormor var 12 när hon fick sin första mens och mamma var 14.
    Vet inte när mormor kom in i klimakteriet hon dog ung 52.
    Mamma började komma i klimakteriet vid 54 och dog vid 55.

Blä det vatt ju sorgligt.

Ville bara kolla om ni andra har koll på mamma och mormor - kanske kunde vi då typ göra en liten undersökning???
    För o se vad generna har för samband och så.

*kram*
    duten

• Nettisen

Bra idé Dutten!

Min mamma fick också mens tidigt, som jag runt 10 år.
    Hon är nu 54 år och har inte haft mens på säkert 5 år....
    Klimakteriet kände hon nog av redan vid 45 tippar jag på.
    Mormor fick också mens tidigt, men vet ej ang klimakteriet.

• amathea

Väldigt intressant....
    fast när jag tittar tillbaka i min närmaste familj så är det så
    att de som fått mensen tidigt, kom in i klimakteriet sent.

• Yvonne D

Jaha, så ska man förstöra era fina inlägg, som kärringen som vänder kappan MOT vinden.
    Betr. mor och mormor har jag ingen aning, själv var jag väldigt sen innan jag fick min mens (14 år) men redan vid 38 hade min kropp pre-klimakteriella symptom (.
    Fertilieteten avgörs av äggens ålder, så det har inget samband med sen eller tidig mens att göra (enligt min läkare på IVF-kliniken). Nu vid uppnådda 40, funkar inte mina ägg längre.
    Ett hett tips; vill ni ha barn, vänta inte för länge. Det blir så omständligt då! En karriär kan man ta tag i när som helst, men naturen är svårare att manipulera.
    Lycka till alla blivande & planerande mammor!
    //Yvonne

• Hattifnatt

Det jag har hört är genetiskt är hur länge man har äl.

Tröstar mig med detta, min mamma var hos gynekologen vid 47-års ålder och denne konstaterade då att hon hade äl just då (kanske inte ett så friskt och fräscht ägg, vad ´vet jag, men ändå!)

Men även om det finns en ärflighet behöver det ju inte vara till 100%.

• Tammie

Gulp! Min mamma började komma in i klimakteriet vid 38 års ålder... måste kolla när hon fick sin mens...

• smr

Hej jag är 26. Jag fick min första mens när jag var 9 år. tigit p-piller sen jag var 15 och sluta när jag var 24 1/2. det gick fort att bli gravid bara 6 månader.

tror inte det spelar någon roll när man har fått mens.

lycka till!!

• Snurp

Va !!
    Man blir ju ledsen av den här informationen....
    Upp med denna tråd igen.
    Nu vill jag oxå veta hur det ligger till med er kvinnor där ute.

Det som skrivigt hittills:
    Tidig mens = sent in i klimakteriet och ni lever längre.
    Sen mens = tidigt in i klimakteriet och ni lever kortare.

Näh, det är inte möjligt.
    Jag fick mens sent (14) och jag fick mitt första barn vid 39 och om jag skulle dö vid 55, så skulle jag vara den första som gör detta i tre generationer. Och tecken på tidigt klimakterie har jag heller inte.

Kanske är det så att sen mens = sen klimakterie och sen död

• Feya

Jag vet inte vad faktan säger, men personligen tror jag inte alls på att tid för första mens, klimakteriet och tid för döden skulle ha något gemensamt. Förutom föstås att i stort sett alla kvinnor går igenom allt detta.

• dutten

Snurp
    Men gumman då - inte var det meningen att skrämma dig (eller någon annan) men tja det verka vara lite så ställt i våran släkt att kvinnorna går först..

Detta är ju då givetvis cancerns fel o inget annat - kan inte tänka mig att det har att göra med när man får sin mens!
    Så lugn du...

*kramas*
    dutten

Svar på tråden Har åldern då man fick sin första mens någon betydelse?