• sprättan1

fotboll 3 gånger i veckan. ok?

Min sambo och jag har en dotter på 7,5 månad. Jag är mammaledig och han jobbar fyra dagar i veckan och är pappaledig en dag i veckan. (alltså har vi tre dagars helg tillsammans)

Min sambo spelar fotboll för att han TYCKER DET ÄR KUL (div 5, ingen hög divition) Han älskar sin fotboll och är borta tre (ibland fyra) kvällar/dagar i veckan. Detta resulterar i att han går innan dottern vaknar (ca kl 6) och kommer hem efter att hon somnat (ca kl 22) där emellan är han hemma ca 1,5 timme.

Jag tar då såklart hand om dottern, förbereder mat (som vi ofta lagar tillsammans om han hinner), plockar undan, diskar, nattar dottern etc..

min fråga är nu om det är så SJÄLVKLART som han tycker att det är att han ska kunna vara iväg sådär mycket?? hur mycket är era män hemma??

för att det ska bli lite rättvisa i det hela har jag sagt att de två dagar i veckan då han är hemma ska jag ha "egentid" mellan 19-22. han diskar, nattar dottern osv. han däremot tycker att han faktiskt måste få VILA UT (3 h framför tvn) lite oxå! Jag menar att han VÄLJER att spela fotboll istället för att vara hemma och vila... är jag helt ute och cyklar????

hur har ni det????

• Svar på tråden fotboll 3 gånger i veckan. ok?
  • lilly k

Jag håller med dig! Konstigt att hur karlar kan förvränga saker ibland. Jag tycker också att din man väljer att att spela fotboll istället för att ex. vila framför TV:n. Hade en liten dispyt med min man för bara några veckor sedan angående nästan samma sak. Han skulle också spela fotboll, träna 1 gång/vecka och match 1 gång/vecka. Till det ska han också åka cross en dag på helgen. Jaha, sa jag då kan ju jag också träna två kvällar i veckan och en dag på helgen åker jag och shoppar! När jag la fram det så var det inte lika intressant med alla aktiviteter helt plötsligt. Dessutom får ju vi som par nästan ingen tid ihop då, som jag tycker är viktigt att få på kvällen. Hoppas det löser sig för er!

• Tigertofflan

Alltså, att träna 3 gånger i veckan är ju inget konstigt, något alla borde göra egentligen!!

Men visst, säger han att han måste vila ut de gånger han är hemma så kan han ju välja bort träningen istället nån dag.

Leo 4½ år ♥ Tim 3 år ♥ Sam 1½ år
  • Jillsan7003

Här tränar vi båda två och då blir det naturligt att den som är hemma tar tag i vad som behöver göras. I din situation så håller jag _absolut_ med dig att han skall ta ansvar de kvällar han är hemma. Att träna är ett eget val man gör och man spenderar då tid borta från sin familj när man har barn. Vilket innebär att den kvarvarande förälderna får ta allt ansvar. Är det träningen som är viktigast kan han börja jogga - då kan han springa när barnet somnat och ni har gjort alla sysslor tillsammans. Om inte - då är det den sociala biten han behöver och då får han ta ansvar de kvällar han är hemma så du får hitta på saker eller bara ta det lugnt. Hans resonemang är otroligt omoget. Vill han vila så får han göra det genom att strunta i en träning och inte sin familj.

• jenny99

Träning och fotboll är nyttigt för kroppen och hälsan.

Min man har alltid tränat,förut spelade han fotboll tills hans skadade sig..idag joggar han och tränar på gym.
    Han har alltid tränat 2-3 dagar per vecka.Och på det viset har han behållit sin hälsa och yrke oxå som är utslitande.

Men den övriga tiden har han spenderat mycket med oss.
    Haft egen tid med barnen,eller med hela familjen eller bara vi två.Skött hemmet i mån av tid...
    Jag har ochså alltid fått min egna tid med,det går alltid att klämma in.

Anledningen till att vi tyckte träning och sport var viktigt är för att hans hälsa blev kass,dvs rygg och axlar...vi var lite rädda att han inte skulle klara sitt arbete länge till.
    Sedan började han på fotboll,och det var det bästa han gjort.

Jag tränar ungefär 1 gång per vecka,har alltid gjort det.
    Och promenerar mycket.

• tingeling75

Vi tränar mycket båda två men har aldrig haft någon konflikt över detta. Jag tränar när mannen kommer hem ifrån jobbet och sedan när jag kommer tillbaka hem igen är det mannens tur.
    medan jag är borta sköter han det som behövs i hemmet dvs disk, städ och dammsugning och när han ger sig iväg blir det ofta mat, bakning, nattning och tvätt.

• Evangeline72

Om han tränar 3 gånger i veckan och du gör samma sak....vad blir det för familj? Självklart ska man få fortsätta med sina intressen men man måste ju minska lite på det. Och när ska du vila dig? Det har väl du också rätt till? Tycker det låter lite orättvist i mina öron.

Ofta är det tjejen som "offrar" sina intressen har jag märkt i min bekantsskapskrets. De är mer noga med att umgås med familjen. Varför vet jag inte!

• Lyxmamma

Jag såg på Dr Phil igår och då var det en kvinna som hade samma problem fast hennes man var borta ännu mer och han blev tokdissad av Dr Phil. Dr Phil sa att man måste få ha kvar sina intressen men när man väljer att leva med en annan person och gifta sig och skaffa barn så måste man offra lite också. Då måste man hitta balansen i det nya. Man ska inte ge upp det man älskar så din sambo måste få spela fotboll men han kan inte spela fotboll som om han vore singel och går det ut över dig och barnet så måste han tänka om helt klart. Men du måste kräva din rätt och inte låta honom köra över dig så jag tycker att det är bra att du kräver att han tar ansvar. Fortsätt med det!!! Stå på dig - du har helt klart rätten på din sida! Lycka till!

• Kiwifia

Jag går på gym 3ggr i veckan & min sambo spelar fotboll 3 ggr i veckan. Rättvist och kanon... Vår son är 8 månader..

• anne h

självklart ska han få sparka på bollen om han vill, precis som du självklart ska få göra det du vill.
    Har ni talat om detta? Har du sagt hur du ser på det? Vad har du för egentid?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Korint

Känner du att du blir lämnad i sticket så är det fel av honom att bara dra iväg på fotboll så ofta. Om du får dra dubbelt lass för att han ska kunna leka fotboll och du inte alls har samma möjligheter är det fel. Det känner man i magen, jag har själv fått förklara detta flera gånger för min man. Han tror att när jag kommer från jobbet kan han liksom bara "stämpla ut" från allt vad föräldraskap heter och ligga och slöa i soffan hela kvällen och halva natten. Vilket får till följd att jag jobbar på dagarna, kommer hem och ägnar all tid åt lilleman, vilket jag vill och längtar efter, men jag tycker att han kunde göra lite andra grejer än att bara glo på tv när jag kommit hem. Själv har jag aldrig tid att titta på tv och det blir ju skevt. Prata med honom men skäll inte, då blir det galet. Lycka till!

Svar på tråden fotboll 3 gånger i veckan. ok?