Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mamma Mysig

Hon tar sig för örat hela tiden

Kan det betyda att hon har ont, eller kanske bara hittat ögat?

• Svar på tråden Hon tar sig för örat hela tiden
  • Needy

När mina barn haft öroninflammation- har dom tagit sej vid örat. Om man "drar" lite försiktigt i örsnibben, gör det ont om man har inflammation. Eller trycker lite lätt.
    Prova det så märker du om hon har ont...

• NightmareQueen

Tänkte säga precis samma som Needy. Kan vara öroninflamtion.

• Winnertaco

Har hon öroninflammation tror jag att det märks på fler sätt än att hon tar sig för örat. Hon borde vara rätt gnällig eftersom det gör ont och antagligen ha feber. Prova att trycka lite eller dra i örat som de andra skriver. Kolla tempen och ring sjukvårdsupplysningen. Det är inget farligt med öroninflammation, ibland får man inte ens pencellin för det har jag hört...

Johanna 061223
  • Jeppa72

Min son drar sig i öronen när han är trött,vet fler bebisar som gör så.

• SoFo89

Min systerson drar och "pillar" på öronsnibben när han är trött, fyller 3år snart och har gjort ända sen han var riktigt liten!

• Binaa

Min son gör likadant eller han mer river sig på örat. Jag läste i en bok om utveckling att barn brukar göra det när de börjar få tänder, de tar sig för örat eller kinden.

• Smilla77

Binaa: aha, min lilla tjej håller också på att fingra på örat i tid och otid, framförallt vid måltider. I helgen tittade två små tandsebissingar upp, kanske kan det vara förklaringen!? Vilken bok var det du läste i?

• M26

Dottern gjorde också det när hon var ca 4-6 månader. Läkaren sa att hon gjorde det "av vana" och att det skulle gå över. Det gjorde det också.

• Rulltrappa

det är vanligt att små barn pillar på öronen när de är trötta. sen kan det ömma runt öronen pga trycket som uppstår när de suger på bröst/nappflaska/napp.

• Cissi76

Vår son drar och pillar i örat när han är trött.

• Binaa

Smilla77: I "Barnets utveckiling Milstolpar från 0 till 6 år" en bok från Goboken.

• TheCoopers

Precis som Binaa säger kan det vara tänder ... eller att hon är trött ...min dotter drar i örat då

Inspector Gadget is King
  • Sadie

Vår dotter började helt plötsligt att göra det vid kanske 6 mån (minns inte riktigt), hela tiden satt hon och pillade. Vi blev oroliga och frågade på BVC och där sa dom att är hon inte gnällig så gör det nog inte ont och då är det antagligen bara så att hon har upptäckt att hon har öron! Efter en tid "gick det över" och nu drar hon sig ibland i öronen, precis som andra skriver ovan, när hon är trött.

• Yollis

Tuva drar och lägger hande på sitt öra ofta...men BVC sa att hon nog bara fått en "grejj" för hon har inte ont...jag har testat att peta utanpå örat...

♥ Uppsala brallis ♥ mamma till Tuva, 10 ½ månad ♥ UJberoende ♥
  • Annelitan

Så gör Josefine också när hon är trött...hon pillar på öronen i bland så mycket så hon får rivmärken...och gnussar sig i ögonen samtidigt...tror hon har gjort så sen hon bara var någon månad, men mer nu på sista tiden...

Svar på tråden Hon tar sig för örat hela tiden