• Tjoffsan

Blomma som rådjur inte gillar...

Jag har fått en superfin zink-kruka som jag tänkt plantera i och sätta på framsidan av huset. Den är som en kub, ca 70cm och med ganska tjocka kanter. Jag funderade på att det nog skulle bli fint att så krasse i den. Blanda busk- och slingerkrasse och ev göra en "klätterställning" av kvistar i mitten för krassen att slingra på. Men mitt problem är att vi bor mitt ute i skogen och här bor också en massa rådjur. Jag vill inte att detta ska bli ännu en "matlåda" för rådjuren och vill därför välja en blomma som inte rådjuren äter i första hand. Är det någon som vet om rådjur gillar krasse? Eller har du nåt annat tips till mej? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Blomma som rådjur inte gillar...
  • Tisseltott

Växter som hare & rådjur inte gillar speciellt mycket

Brudslöja (Gypsophila)
    Daglilja (Hemerocallis)
    Engelsk vallmo (Meconopsis cambrica)
    Fingerborgsblomma (Digitalis)
    Jättevallmo (Papaver orientale)
    Kungslilja (Lilium regale)
    Påsk och pingstliljor (Narcissus)
    Sibirisk vallmo (Papaver nudicaule)
    Smörboll (Trollius)
    Stormhatt (Aconitum)
    Vippvallmo (Macleaya cordata)
    Vivor (Primula)

Växter som rådjur inte gillar speciellt mycket

Akleja (Aquilegia)
    Daggkåpa (Alchemilla)
    Fuchsia (Fuchsia)
    Gentiana (Gentiana)
    Höstöga (Coreopsis verticillata
    Julros (Helleborus)
    Kejsarkrona (Fritillaria imperialis)
    Klosterlilja (Leucojum)
    Krasse (Tropaeolum)
    Krokus (gula) (Crocus)
    Kungsljus (Verbascum)
    Kungsängslilja (Fritillaria meleagris)
    Lavendel (Lavandula)
    Lysing (Lysimachia)
    Malört, dragon (Artemisia)
    Pärleternell (Anaphalis margaritacea)
    Sippor (Anemone)
    Pion (Paeonia)
    Plymspirea (Aruncus dioicus)
    Riddarsporre (Delohinium)
    Salvia (Salvia)
    Sippor (Hepatica)
    Snödroppe (Galanthus)
    Sockblomma (Epimedium)
    Tagetes (Tagetes)
    Tigerlilja (Lilium tigrinum)
    Törel (Euphorbia)
    Vintergäck (Eranthis hiemalis)

• giisen

Det finns ett medel att köpa som kallas råväck. Det är små bollar man hänger i träden eller pinnar att sätta i marken. Råväck avger en lukt som håller rådjuren borta från gården.
    Bor också mitt i skogen och har råväck för att ge blommorna en liten chans, fungerar faktiskt.

Bl.a. www.impecta.se säljer råväck.

• Tjoffsan

Tack Tisseltott för din lista! Det innebär alltså att jag kan sätta krasse! KUL! För hare har vi inte problem med här, konstigt nog...

Och såna där medel mot rådjur är säkert bra, men jag är av den, kanske konstiga åsikten att har man bosatt sig mitt i rådjurens och älgarnas skog och vill ha sina blommor ifred så får man välja saker som dom inte gillar helt enkelt! Jag anser att dom har rätt att tugga på det dom gillar och då väljer jag stället bort att ha fruktträd och tulpaner i min trädgård... Konstigt kanske, men så funkar jag! Men tack ändå för tipset!

• Future

Hej! Vi ska anlägga vår trädgård med plantor om någon vecka och har en rådjursfamilj som bor bakom huset. Funkar verkligen "råväck"? Jag försökte komma in på deras sida men det funkade tyvärr inte?
    Tacksam för alla råd!

Svar på tråden Blomma som rådjur inte gillar...