• Essica

Hand- och handledsoperation.

Fick tid för min operation jag längtat efter under nästan ett år nu.

Men gud vad heter operationen???

Inte Karpaltunnelsyndromet,det är min sena som går till tummen i handleden som svullnar upp och inte får plats i tunneln den går.

Kan någon hjälpa mig med namnet på "felet" , operationen?

Trodde ju helt klart det skulle stå i papperna varför jag skulle bli opererad.

• Svar på tråden Hand- och handledsoperation.
  • kattfoten

Du har inflammation i senskidan tror jag (det har nämligen jag med)

De har tänkt att behandla med kortison för alltid tror jag... Jag ska tjata mig till en operation!

• kattfoten

Fast du kanske ville ha latinska namnet eller nåt, ursäkta isåfall.. Blev bara så "glad" över att nån har samma problem som jag. Mitt startade när jag var gravid och fick för mycket vätska i kroppen.

• Essica

Mitt beror på överansträngning, Mitt har kommit och gått med jämna mellanrum sedan jag var 12år... Blir så att jag knappt kan öppna min hand helt..

• kattfoten

Det låt inte lovande - då får jag väl gå så här i flera år då... Fick kortison direkt när bebisarna föddes i höstas. Nu är det tillbaks och får ny kortisonomgång i övermorgon. Problemet med tvillingar på 8 månader är ju att det är omöjligt att inte överanstränga sig...

• Tant Groda

det låter ju som det jag har haft!
    dequvainssyndrom, kanske???

det hette mitt och det var pga senan som gick mot tummen!!!

• Essica

Men eftersom ditt kom först då är det nog anledningen till att de ger dig kortison ch försöker med det in i det sista...

Jag kunde ju inte sitta och skriva inför ett prov utan att det visade sig, kan inte kratta rabatterna osv. Nu när dottern föddes kunde jag inte knäppa mina jeans för det gjorde för ont att använda min tumme.

• Essica

Edvina82, låter bekant.. har du ett annat namn på det? Kan inte hitta något på svenska när jag googlar det...

• Essica

HELT KLART INFLAMMATION I SENSKIDAN!!!

tackar så mycket! läser info nu.. ohh nervös inför op den 24 maj

• Tant Groda

det fanns inget svenskt man på det sa minb läkare, men är någon form av inflammation iaf!

dock tror jag inte alls du behöver vara orolig för op, de pratade om att göra det på mej men ville prova kortison först och det hjälpte.

• SysterHedvig

det heter de Quervain, som jag skrev i din andra tråd Morbus de Quervain, där morbus är latin för sjukdom, generellt.

• Tant Groda

ahh då fick jag tom det rättstavat! förutom att det satt ihop och hade syndrom med (fast det stod så på mitt läkarintyg) var osäker på stavningen men det blidde rätt!

Svar på tråden Hand- och handledsoperation.