• Anonym (Gallan?)

Förhöjda leverprover

Är det någon som har haft "förhöjda leverprover"? Vad beror det på? Kan gallbesvär orsaka det?

• Svar på tråden Förhöjda leverprover
  • Anonym (jag med)

Jag har alltid förhöjda leverprover. Har haft det i ca 15 år. Ingen förstår varför det är så. Jag tar prov varje år och det är alltid förhögt. Men nu har läkaren sagt att jag har nog så höga värden utan att det är något fel på mig.

• jellona0507

Vet att min kusin har det, och de tog flera blodprov, och kollade levern med UL.
    Tyvärr visade det sig att min kusin har Autoimmun hepatit.

Får du lämna fler blodprov? Behöver ju inte vara något allvarligt, men bör ju utredas!

Håller tummarna att de inte är något allvarligt!

*kram*

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.22]
  • ulle 73

Får jag fråga om du är gravid? Jag har haft det under mina graviditeter...

• Anonym (*)

Min pojkvän har ocks¨det. Han skulle ha tagit prover igen för ett tag sedan men han "orkade" inte. Så jag skäller på honom om det...

• Anonym (Gallan?)

Ulle 73:  Ej gravid.

busfrö86: Ska göra en gastroskopi för att se om det är gallan eller någor annat..
                   Vad är Autoimmun hepatit? Behandlng?

• jellona0507
    Anonym (Gallan?)

Jag själv vet eg. ingenting om just den sjukdomen, finns att läsa om man söker på google. Vet dock att lämnar man det obehandlat, då riskerar man att få skrumplever.
    Min kusin ska strax påbörja livslång cortison behandling + någon annan stark medicin.

Hur gammal är du? Min kusin är strax 27år.

Håller verkligen tummarna att det inte är något allvarligt!
    Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.22]
  • Anonym

folk som dricker mycket alghol över doser tabltter eller äter viissa mediciner kan få höga lever värden.

Sen givet vis vissa sjukdomar kan även de ge höga lever värden sen finns de personer som har höga lever värden utan att man hittar någon förklaring till de.

från Sjukvårdspersonal

• Anonym

Jag hade förhöjda levervärden efter att jag haft körtelfeber. Fick rådet att ta det lugnt, det innebar inget ansträngande som gymnastik i skolan eller träning på 6 månader. Efter det så var proverna lägre och jag fick grönt ljus att lite smått trappa upp träningen.

Fick du ingen förklaring eller förhållning om hur du skulle bete dig???

• Kul

Jag hade förhöjda levervärden och då visade det sig att jag hade Hepatit A, som tur var så var det just A som försvinner med lite behandling. Det finns ju också Hepatit B, C osv men de är immuna och det är värre.

• Kul

Hepatit får man ofta utomlands av mat som inte är riktigt tillagad

• Anonym (Gallan?)

Jag får mera besked av läkaren efter Gastroskopin som jag ska göra i veckan.
    Ev. blir det op. omgående om det visar sig vara gallstenar. Är 39 år.

Dricker nästan aldrig alkohol, tar ej mediciner, ej varit utomlands på länge.

Hoppas att det inte är någon vajsing med levern *peppap peppar*.

• Anonym (Gallan?)

Kul: Hur fick du Hepatit A?

• Anonym

Jag blev antaligen smittad via dålig mat när jag var på Kreta i sommras.

• Kul

Skulle inte skriva anonymt, jag som skrev över

• Little Ms Chatterbox

Jag har förhöjda levervärden från och till. När det upptäcktes var det efter min första graviditet men vet ju inte hur länge jag hade haft det då. Hade förhöjda för något år sen också, hade ätit mycket värktabletter då pga. både huvudvärk och lokal smärta. När jag fick behandling mot värken och kunde sluta ta så mycket tabletter sjönk levervärdena. Har även sett att mina värden varit högre när jag ätit fel och vägt som mest.
    Har gjort ultraljud av gallan, ua.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
Svar på tråden Förhöjda leverprover