• Makaron

Igångsatt med första, hur snabbt gick andra?

Ni som blev igångsatta med ert första barn, hur var det andra gången? Det sägs ju att andra gången brukar gå snabbare. Gäller detta även då man blivit igångsatt första gången? Jag menar, förlossningen kommer ju inte igång naturligt.

Jag blev själv igångsatt pga av högt blodtryck. Kl 16.10 tog BM hål på hinnorna, 16.30 var värkarna regelbundna och 21.43 är hon född. det tog alltså ca 5 ½ timme samamnlagt.

• Svar på tråden Igångsatt med första, hur snabbt gick andra?
  • Familytime

Jag med! Vilken bra fråga! Svara gärna innan nästa vecka för då ska jag föda, någon!

• susye

jag har haft för tidig vatten avgång med alla 3 barnen.

barn 1: gick vattnet i v.34 men värkarna kom inte igång så jag blev igångsatt. tog 59 timmar innan han tittade ut. PUST!!

barn 2: belv igångsatt nu med o nu tog det bara 6 timmar. jippie!

barn 3: behvöde aldrig sättas igång för värkarna kom igång o då tog det 45 minuter. Jaho

• Makaron

Familytime

Åh, vad spännande. Lycka till. Hur var din första förlossning? Snabb eller långdragen?

• julia81

har blivit igångsatt med båda, första i v 41+3, då var jag öppen 2 cm och förlossningen tog drygt 20 timmar, hade krystvärkar i 45 minuter.  Med andra sattes jag igång i v 37+0, då var jag öppen 4,5 cm och förlossningen tog ca 7 timmar, hade krystvärkar i 7 minuter.

• Familytime

blomman85:
    Det sipprade vatten i flera flera dagar innan jag började fatta misstankar. Åkte in på måndag, konstaterade att det var vattenavgång. Fick stanna kvar. Tisdag morgon gav de mig nån gelé som skulle mjuka upp därinne och öppna mig. Fick två såna omgångar på tisdagen utan verkan. Eller ja, jag gick med täta värkar hela dagen, men hade bara öppnat mig 2 cm...
    Onsdag gav de mig ännu en omgång av gelen. Gick även den dagen med värkar utan verkan. Kl 16 på onsdag spräckte de hinnorna och satte dropp. Sen gick det på sju timmar!

Så jag vet inte....det beror på hur man ser det...
    Jag tror de räknade från droppet sattes, så sju timmar. Men jag minns ju de dagarna jag gick med värkar som inte gjorde nåt...så för mig är det väl tre dagar....

• Makaron

Jag hade nog också räknat det som tre dagar eftersom du gick med täta värkar så länge. Själv var jag öppen 3-4 cm när BM tog hål på hinnorna. Dagarna innan hade jag haft mer sammandragningar och mensvärk, men inget som jag då tänkte på. Så jag var rätt förvånad när läkaren sa att jag var öppen såpass mycket.

Är det ingen som varit med om två förlossningar där den första var en igångsättning?

• Med två små

Jo, jag har varit med om två förlossningar där den första var en igångsättning!! Och visst gick det fortare andra gången men inte särskilt fort.

Första gången tog det 36 timmar från första omgången gel tills dottern föddes.

Var väldigt orolig inför andra förlossningen eftersom jag hört så mycket om hur fort andra förlossningen brukar gå och jag hade ju ingen erfarenhet av hur man ska veta när det är på gång, så jag trodde mer eller mindre att jag skulle föda hemma.

Men särskilt fort gick det inte. Värkarna kom igång vid sjutiden på kvällen och den stora skillnaden mot vid den igångsatta förlossnignen var att det fanns pauser mellan dem då jag inte hade ont alls. Morgonen efteråt åkte vi in till förlossningen eftersom det då var ungefär fem minuter mellan värkarna. När jag kom fram stannade värkarna av så de skickade ut mig på en promenad och när vi kom tillbaka efter den hade jag väldigt ont, och vid första kollen var jag öppen sex centimeter! Det var vid lunchtid, alltså ungefär 17 timmar efter att värkarbetet startade.

Barnmorskan som kollade mig trodde att allt skulle gå väldigt fort därifrån men krystskedet blev riktigt utdraget med en massa värkstimulerande. Var fullt öppen och hade krystkänslor strax efter två men eftersom dottern låg i vidöppet läge föddes hon inte förrän vid sjutiden på kvällen, alltså ett dygn efter värkstart, med sugklocka.

Det som gjorde mig besviken var att alla hade sagt att det garanterat skulle gå så mycket fortare andra gången så att jag hade ställt in mig på det, och istället tog den kritiska delen längre tid! Så visst, det troligaste är väl att det går fortare andra gången, men man ska inte enbart ställa in sig på det...

Fråga gärna om du undrar något mer!

• Familytime

TACK så hjärtligt för berättelsen!

• Smurf83

oxå lite nyfiken ang. detta för den dagen man är gravid med syskon.

En liten fråga till dig, TS (blomman85) är du gravid igen, eller bara nyfiken redan??

♥ Mitt hjärta klappar för Julina (f. 7 mars 2006) ♥
  • Makaron

med två små

Det gick ju snabbare i alal fall, fast din förlossning var allt bra lång endå. Fyra timmar verkar som en evighet att krysta! Tack för att du delade med dig.

Smurf 83

Jag är bara nyfiken. Har letat efter info om detta på nätet men har inte lyckts hitta någon. På nåt sätt känns det som att man skulle vara förstföderska igen, bara för att kroppen inte fick sköta allt själv. Eller är det så att kroppen alltid kommer ihåg och därför går det snabbare och lite lättare? Vad tror ni?

• Anna H

Hej!

Blev igångsatt med första. Vattnet gick efter 36 veckor och ca 36 timmar senare satte de igång mig. Förlossningen tog ca 4 timmar.

Andra gången gick vattnet efter 39 veckor. Vi for nästan direkt (trots att BB tyckte att vi kunde stanna hemma...). Första värken kom i bilen och sonen två timmar senare ungefär.

Väntar nu trean och hoppas att vi hinner in :)

• Makaron

Ojdå, dina förlossningar har verkligen gått fort. Sa din BM någon gång till dig att din andra förlossning förmodligen kommer gå snabbare? Ibland hör man ju fok berätta att de blivit tillsagda att åka in direkt de känner att värkarna startat.

• Anna H

Vi pratade lite om det men det är svårare att veta när man blivit ingångsatt tidigare för snabbheten kan bero på igångsättningen (sa de till mig). Tidig vattenavgång följd av igångsättning var ett av idealen för en snabb förlossning sa min dåvarande BM till mig efter första.

Har försökt prata med min nuvarande BM om risken att inte hinna in den här gången - men hon sa att det kan ta längre med 3:e än 2:a. Men hur ska jag veta det i förväg?! Det verkar ju gå snabbare för minst 50% och vilken hör jag till? Föder hellre hemma eller i ambulans än i vår trånga lilla bil!

• AnniPanni

Min första tjej föddes efter igångsättning. Jag var helt omogen men hade verkligen noll fostervatten så det blev dropp o gel, 8 timmar senare är hon född.

Andra dottern föddes efter 1 timma o 22 minuter på förslossningen, var tvungen att ta hål på hinnorna o då kom hon på 10 minuter . Hon kom alltså 5,5 timme efter första känning ( 2,5 timmar värkarbete).

Nu väntar jag trean o vi får väl se hur fort det går ...

• Makaron

Ungar är härliga
    Snabbare än två timmar vill man nog inte att det ska gå :)

AnnaiPanni

2,5 timmars värkarbete låter underbart :)

Jag tyckte att min förlossning på 5 ½ timme var lagomt lång. Andra får gärna gå liiite snabbare. Min stora fasa är att det ska ta en evighet. Nu pratar jag som om det snart är dags för förlossning igen :) Men så är det inte. Även fast jag är fruktansvärt sugen :)

Upplevde ni stora skillnade mellan era förlossningar? Jag hade hört att värkarna brukar börja lite lugnt för att sedan göra ondare och ondare. Men för mig gjorde det jävulskt ont från början, kom som en chock.

• Anna H

Nu är det över 6 år sedan första gången, men jag tror att det gjorde ondare då och blev ondare och intensivare snabbare trots att den förlossningen tog längre tid. Andra gången märktes knappt värkarna första timmen, mer som mensvärk som kom och gick. Det som var värst var nästan att det tryckte på så mycket neråt och jag var så fruktansvärt kissnödig hela tiden trots att jag sprang på toa flera gånger. Ont gjorde det bara lite på slutet har jag för mig (men minnen blir ju bättre med tiden...)

• Smurf83
    Makaron skrev 2007-05-04 13:06:24 följande:
    med två småDet gick ju snabbare i alal fall, fast din förlossning var allt bra lång endå. Fyra timmar verkar som en evighet att krysta! Tack för att du delade med dig.Smurf 83Jag är bara nyfiken. Har letat efter info om detta på nätet men har inte lyckts hitta någon. På nåt sätt känns det som att man skulle vara förstföderska igen, bara för att kroppen inte fick sköta allt själv. Eller är det så att kroppen alltid kommer ihåg och därför går det snabbare och lite lättare? Vad tror ni?
    Jag tror att kroppen kommer igång, så andra barnet kan vara lättare, själv hade ajg en förslossning som varade totalt 4:48 (exakt) från igångsättningen tills min dotter var född.
    ♥ Mitt hjärta klappar för Julina (f. 7 mars 2006) ♥
Svar på tråden Igångsatt med första, hur snabbt gick andra?