Jo, jag har varit med om två förlossningar där den första var en igångsättning!! Och visst gick det fortare andra gången men inte särskilt fort.
Första gången tog det 36 timmar från första omgången gel tills dottern föddes.
Var väldigt orolig inför andra förlossningen eftersom jag hört så mycket om hur fort andra förlossningen brukar gå och jag hade ju ingen erfarenhet av hur man ska veta när det är på gång, så jag trodde mer eller mindre att jag skulle föda hemma.
Men särskilt fort gick det inte. Värkarna kom igång vid sjutiden på kvällen och den stora skillnaden mot vid den igångsatta förlossnignen var att det fanns pauser mellan dem då jag inte hade ont alls. Morgonen efteråt åkte vi in till förlossningen eftersom det då var ungefär fem minuter mellan värkarna. När jag kom fram stannade värkarna av så de skickade ut mig på en promenad och när vi kom tillbaka efter den hade jag väldigt ont, och vid första kollen var jag öppen sex centimeter! Det var vid lunchtid, alltså ungefär 17 timmar efter att värkarbetet startade.
Barnmorskan som kollade mig trodde att allt skulle gå väldigt fort därifrån men krystskedet blev riktigt utdraget med en massa värkstimulerande. Var fullt öppen och hade krystkänslor strax efter två men eftersom dottern låg i vidöppet läge föddes hon inte förrän vid sjutiden på kvällen, alltså ett dygn efter värkstart, med sugklocka.
Det som gjorde mig besviken var att alla hade sagt att det garanterat skulle gå så mycket fortare andra gången så att jag hade ställt in mig på det, och istället tog den kritiska delen längre tid! Så visst, det troligaste är väl att det går fortare andra gången, men man ska inte enbart ställa in sig på det...
Fråga gärna om du undrar något mer!