• eilema

Ska eftervärkar göra så här ont?

3 dagar sen jag fick min son och det andra säger är eftervärkar håller på att ta livet av mig. De kommer ofta och håller i sig flera minuter innan de börjar avta, och under den tiden kan jag inte anstränga mig alls utan får sätta mig ner och hålla tillbaka tårarna och bara vänta. Tar Ipren men vill samtidigt inte knapra piller hela dagarna. De känns som fruktansvärt kraftig mensvärk, eller svagare förlossningsvärkar, de som inte känns i ryggen utan i mensregionerna i magen. Ska jag vara lugn eller? Har läst att det tydligen är vanligt vid andra barnet med svåra eftervärkar, men eftersom jag inte hade några med första sonen vet jag inte vad detta är.

När ja ändå är på gång kanske jag kan fråga om någon vet om det är vanligt att få koagulerat blod (sån där äcklig stor hård blodboll) så här flera dagar efter förlossningen? Hade en hel del timmarna efter förlossningen men sen kom det bara vanligt flytande blod. Men i morse kom en sån där stor hård boll igen och jag blev lite chockad. Speciellt eftersom jag knappt blöder alls. Bara mest som en vanlig mensblödning, fast väldigt blandad med maaaassaaa slem, som världens jätteflytningar med blod i.

• Svar på tråden Ska eftervärkar göra så här ont?
  • KickanAnnika

Om eftervärkarna vet jag inte. Jag hade kraftiga eftervärkar som var skitjobbiga de två första dygnen efter båda förlossningarna, men sen avtog de och vad som är normalt vet jag inte.
    Stora blodklumpar fick jag mycket första veckan. Asäckligt verkligen.

Inte mycket till svar, men så får tråden en liten puff i alla fall...

• Niccan

I mina öron låter båda sakerna helt normalt! Stackars dig, jobbigt men normalt alltså, särskilt som det är tvåan. Det går över man kan om du ha otur ta ett tag.

Kram/Niccan

• eilema

Tack, trodde med det var normalt men man vet ju aldrig. Man blir ju lite nojig, speciellt eftersom vi åkte hem redan samma dag och kanske inte riktigt hann bli kollad så väl. Men då är det väl bara att stå ut och vänta, det värsta är ju ändå över.

• KickanAnnika

Jag tog Citodon (eller vad de heter) för inget annat hjälpte. Men i alla fall jag, blir så himla trött och "puckad" av dem. Men har du jätteont kan det kanske vara skönt med en stunds vila från smärtorna.

• Mammann

Har oxå haft enorma eftervärkar efter2a och 3je förlossningen, helt i klass med förlossnings-värkar som jag fått flåsa mig och kvida igenom. Inte i flera dagar dock. Dock har jag haft ganska ont ändå, som rejäl mensvärk. Att du får klumpar ibland innebär bara att allt blod inte lyckas pressa sig ut på en gång och hinner koagulera.
    Såret i livmodern kan ha problem med att stänga igen sig, känner du dig trött så kan det ju bero på blodbrist och då bör du ju kontakta BB igen. Men eftersom du inte blöder speciellt mycket annars så tror jag inte du behöver oroa dig. I min senaste graviditet bar jag tvillingar varpå såret i livmodern ofta blir lite väl stort. Fick få extra blod med mera och blödde mycket mer under flera veckor än jag gjort andra graviditeter. Sista gången jag hade klumpar denna gång var nog 2-3 veckor efter förlossningen.

• Toknorskan

Grattis til sonen
    Ettervärker er helt normalt. Du får tenke at da jobber livmoren på høgvarv for å normalisere seg etter graviditet og forlössning. Det er som oftest ondest når du ammer for utdrivningsrefleksen får livmoren til å trekke seg sammen. Om noen dager er det over, og da kan du bare nyte bebisen.

• teena

Hade samma som du enorma eftervärkar i flera dagar kunde inte ens hålla min bebis ibland... Ha bara koll på avslaget att det inte luktar illa ( tro mig det märker du) eller blir alldeles missfärgat för då kan du ha fått en infektion...
    Men misströsta inte fick nr tre för sex månader sen och oooops kände nästan inget alls efteråt...

• Suzisuze

Kontakta KK!! det kan bero på en infektion, att man får stark värk i livmodern ca 3-5 dygn efter förlossningen! hellre vara extra försiktig än åka på en allvarlig livmoderinfekt. som jag gjorde å fick ligga inne på akuten med dropp i 5 dygn, 4 dagar efter förlossningen!!!!!!!!!!!!

• Suzisuze

oj..det skulle inte vara en sur "gubbe" utan ettutropstecken, sorry

• eilema
    Suzisuze skrev 2007-05-01 20:02:03 följande:
    Kontakta KK!! det kan bero på en infektion, att man får stark värk i livmodern ca 3-5 dygn efter förlossningen! hellre vara extra försiktig än åka på en allvarlig livmoderinfekt. som jag gjorde å fick ligga inne på akuten med dropp i 5 dygn, 4 dagar efter förlossningen!!!!!!!!!!!!
    Oj, det lät inte roligt! Hur mådde du fö? Jag har ikväll fått jäkligt ont i ryggen, både vid skuldrorna och i svanken, och känner mig så där öm i lederna som man kan bli i början av en influensa och liknande..
  • tjej mamman

det är helt normalt,tyvärr blir dom värre efter varje förlossning.

• Gumlan

Jag hade inga eftervärkar alls med första barnet så det kom som en chock när man nästan var tvungen att andas sig genom eftervärkarna med andra barnet!! det verkar helt normalt... men inte skoj alls!

• neo06

Koagel ska man inte ha enligt personal på mitt sjukhus. Jag fick äta medicin för att få bort det. Kontakta BB och lycka till!!!

• Chanette

Nu när jag fick vårt andra barn så var eftervärkarna mycket värre. De sa på förlossningen att ju fler barn desto värre blir de. Men i 4-5 dagar så var det en pina att amma. Profylaxandning var ett måste vissa gånger. Men sedan så avtog det ganska fort.

Svar på tråden Ska eftervärkar göra så här ont?