när börjar bebisarna skifta ögonfärg?
Jag ha brungula ögon och min man blå.
Våran dotter har skl blå ögon än så länge, är 3 månader.
Men om hon ärvt min ögonfärg när börjar hennes ögon skifta från blått till brunt isf, någon som vet?
Jag ha brungula ögon och min man blå.
Våran dotter har skl blå ögon än så länge, är 3 månader.
Men om hon ärvt min ögonfärg när börjar hennes ögon skifta från blått till brunt isf, någon som vet?
Svårt att säga... det kan ju variera upp till några år faktiskt även om jag tror det vanligaste är att ögonfärgen är "färdig" när barnen är 6-9 månader. Sambon har gröna ögon och jag har bruna och båda våra söner har bruna ögon, de hade dock bruna redan på BB faktiskt.
När barnet är 6 månader så brukar man normalt kunna se vilken ögonfärg det barkar hän åt. Sedan kan ju ögonfärgens nyanser ändra sig ända upp till treårsåldern, och många ändrar nyans genom hela livet, men det är ovanligt att man helt bytar ögonfärg efter 6-12 månaders ålder.
ok tack för era svar.
Hoppas hon får behålla sin pappas fina blåa ögon då
jag har gröna och min sambo bruna..dottern har intensvivt BLÅ ögon. Dem va gråbruna dem första veckorna och jag trodde jag inbillade mig när dem börjage bli ljusa, för brunt ska ju vara så dominant sägs det så jag hade tagit förgivet att hon skulle bli brunögd.
sedan hon va2-3 månader har det inte ändrats mycket, men vissa byter färg senaste har hört om barn som varit över året inna det stabiliserat sig.
Jag bytte från blå till grön när jag var runt 10-11. Min mamma hade det likadant så antar att jag ärvt det
Det är väll helt olika från person till person tror jag. Min ena bror hade bruna ögon som liten fram tills inte för så längesen men nu har han mer åt det gröna hållet.
När min dotter var 6 månader var hennes ögon klarblå och jag frågade läkaren på BVC om det skulle ändras senare men det trodde hon inte. Nu är hon snart 17 månader och har brungröna ögon och det finns inte ett spår kvar av det blå.
Jag hade knallblå ögon tills jag var cirka två år. Då blev de mer ljust blågröna, och förblev melerade tills jag var ungefär 8 år. Då blev de mer gröna, och de blir fortfarande (vid 25års ålder) mer o mer åt det gula hållet. Kan tala om att min far o farmor har samma tendens - o nu på gamla dar har min farmors ögon blivit urvattnade blå ögon igen! lustigt!
jag hade knallblå ögon en vecka, sen vart det mörkbruna.. och de e de fortfarande.
Rebeccas BVC Sköterska sa till oss när vi frågade om ögonfärg att de i regel inte byter färg efter ett år.
Jag har hasselnöts brun, min man har gråblå och Rebecca fick ljusblå.
Jag har grönmelerade ögon med lite bruna stänk i och min man blå. Vår äldsta dotter hade blå ögon jättelänge, då hon var runt 3 var de mer gröna än blå.
Yngsta tjejen är 21 mån, hennes ögon har helt plötsligt slagit om till grön/blå med bruna stänk i.