• Tant Green

Fördel med nationellt id-kort istället för pass?

Både pass och nationella id-kort kostar 400 kr och gäller i 5 år. Med nationella id-kortet får man bara resa i Schengen-länder och med passet får man resa i alla länder.

Varför skulle man välja att skaffa ett nationellt id-kort istället för ett pass? Vad är fördelen med det, någon som vet? Någon fördel måste det ju vara, annars skulle de ju inte finnas.

• Svar på tråden Fördel med nationellt id-kort istället för pass?
  • Taggtroden

Alltså jag skulle skaffa ett nytt ID- kort nu i Mars (har inget körkort) och d gick jag till polisen och fick ett sådant nationellt ID- kort. Min syster gjorde detsamma. Vi ska mest ha dem som vanliga ID - kort men nu ska syrran på konfaresa till Italien och då var det ju jättepraktiskt för henne att slippa skaffa ett pass. Tror att det mest är till för sådana som använder ett vanligt ID - kort (dvs inte körkortet) och för yngre som inte kan ha ett körkort som ID- kort.

• Tant Green

Ok, så det är alltså ett alternativ till vanliga id-kort, inte ett alternativ till pass. Då förstår jag, tack

• Taggtroden

Ja så har jag förstått det i alla fall!

• Utopia

Ja du TS, det undrar jag också. Här i sverige duger ju körkortet (som ID) och i resten av världen passet. Varför skulle man betala extra för något man redan har...?!

• Utopia

Förstår det med unga, men jag tror nog inte att det var poängen med det. Men vad poängen är vet jag inte.

• Taggtroden

Nej jag har inte kommit på nån annan poäng med det heller. Kanske är det i andra länder som man har en poäng med det eftersom det lär finnas i andra schengenländer också. Dock vill jag påpeka att det är fortfarande inte alla som har körkort och så MÅSTE man ju ha nått annat som kan funka som ID - kort och polisen är bäst och billigast att skaffa detta hos.

Svar på tråden Fördel med nationellt id-kort istället för pass?