• Anonym

Nån som ätit och slutat med sertralin

Äter sertralin och har börjat må bättre. Undrar hur ni har slutat äta medicinen och hur länge ni åt?

Funkade det bra att sluta? Abstinens? Enligt läkaren ska man ju trappa ner men jag inbillar mig att kroppen ska känna av det?

• Svar på tråden Nån som ätit och slutat med sertralin
  • silhuett

Jag håller på att äta den medicinen, men kommer antagligen sluta snart. Har fått en massa biverkningar de senaste 2 månaderna, så jag får antagligen sluta med medicinen nu (och skaffa en annan, om det behövs). Ska boka läkartid och diskutera saken så snart jag har tid

Det jag är mest orolig över är att jag kommer börja må dåligt igen när jag slutar. Har ätit medicinen i ett helt år nu, och har sen i januari mått bra mentalt, men vet ju inte om jag kommer fortsätta må bra utan medicinen. Så det är det som oroar mig.
    Har inte haft en tanke på abstinens eller liknande saker faktiskt..

• Anonym (Slutat)

Jag åt den undra några år och slutade genom att trappa ner den långsamt. Blev lite yr och lite labil (började lätt gråta osv) men det gick i stort sett bra. Jag fick dock börja med en annan medicin efter några månader eftersom jag fortfarande inte mådde helt bra. Detta berodde inte på Sertralin utan på min ångest och depression.
    Det kommer säkert gå bra om läkaren bedömt att du är redo för att trappa ner.

• linavina

Mitt råd är att trappa ned medicinen långsamt och göra det under läkares översikt.
    Med andra ord, låt din läkare vara medveten om att du tänker påbörja nedtrappning. Dom har kunskap och erfarenhet om detta, i slutändan måste du dock lyssna på din kropp och hur den mår.

Vid mitt första nedtrappningsförsök tog jag en överdos av olika mediciner och alkohol, så nu när jag ett år senare provar igen - gör jag det i sakta mak istället.
    Jag minskar med 25 gram var fjärde vecka.

• Anonym

Familjen Taylor skrev 2007-05-01 19:28:37 följande:

Jag håller på att äta den medicinen, men kommer antagligen sluta snart.
    Hur går det, har du slutat?

Minskar dosen på måndag första gången. Första tanken var att när asken är slut som jag knaprar på nu så ska jag tagit min sista tablett. Får se hur det funkar.
  • Anonym (jag med)

Jag har ätit 100 mg om dagen i ett år, mår helt ok nu och ville sluta, dessutom ska jag försöka bli gravid.
    Fick aldrig tag på läkaren, nu har jag varit utan i två veckor. Ingen nedtrappning, luddig i huvudet, det är som hjärnan hoppar fram en sekund ett par gånger i minuten. Tror dock det börjar bli bättre nu.
    Borde jag ta kontakt med läkaren, tror ni? Är rädd att han ska bli sur! Så fånig är jag, för jag vet att det inte är så smart att sluta bara så där...

• Anonym

Tyckte min nertrappning på "bara" en månad ca var lite kort.

Tror nog att du ska prata med läkaren. Eller ringa sjukvårdsrådgivningen/psykjouren och fråga om du inte trivs med läkaren. Du behöver ju inte säga vad du heter utan fråga anonymt.

• Anonym

Jag mådde rätt dåligt ett par veckor när jag satte ut den. Yr, illamående, skakig. När man tittade liksom "hoppade" bilden som vid extremt dålig tv-mottagning och när jag blundade var det som myrornas krig på tv.

Jag trappade ner långsamt enligt läkarordinationen.

När väl abstinensen var borta mådde jag bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-05-18 00:07:25 följande:
    Jag trappade ner långsamt enligt läkarordinationen.
    Hur långsamt är långsamt för dig?
  • Anonym

Jag minns inte exakt, det var ett par år sedan. Jag minns bara att jag var tvungen att minska långsammare än vad läkaren sa eftersom jag mådde så dåligt under tiden.

• silhuett
    Anonym skrev 2007-05-17 22:50:12 följande:
    Familjen Taylor skrev 2007-05-01 19:28:37 följande:Hur går det, har du slutat?Minskar dosen på måndag första gången. Första tanken var att när asken är slut som jag knaprar på nu så ska jag tagit min sista tablett. Får se hur det funkar.
    Jag åt 100 mg från början, och har nu ätit 75 mg några dagar.
    Jag har en läkartid i slutet av månaden, men orkar inte vänta tills dess med nedtrappningen, så jag smygstartar redan nu. Jag menar, man måste ju ändå börja på 75 mg
    Kommer nog äta 75 i 2 veckor kanske, sen gå ner till 50..

Det enda jag har märkt av är livliga drömmar om nätterna, vilket i sin tur leder till att jag blir tröttare om dagarna..
Svar på tråden Nån som ätit och slutat med sertralin