• Karin och Pyret

Hur knyter man en bärsjal 125 x 130 cm

Mina föräldrar hade köpt med sig ett tygstycke från Peru med måtten 125 x 130 cm som de sa användes till att bära barn i.
    Men vi har ingen aning om hur man ska knyta det. Tyget är lite stretchigt.

Någon som vet något om det eller kan tipsa om någon hemsida?

Annars får vi väl hänga upp det på väggen för det var ett väldigt vackert tyg

• Svar på tråden Hur knyter man en bärsjal 125 x 130 cm
  • Helene m Olivia o Sigrid

Man gör något som kallas torso.
    Man "knyter" det som man gör med en handduk ungefär. Bara lägger omlott över bysten och viker över och samma med underkanten.
    Svårt att förklara... letar letar letar...

Här bär jag Sigrid (6 mån) i en sarong i en torsoknytning

Och storasyster, 2½ år!!

Det funkar rätt bra faktiskt och är rätt skönt, armarna är ju helt fria tillskillnad mot vanliga ryggknytningar!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Olamanola

Just det TORSO! Jag tänkte på den knytningen men namnet hade helt glömt bort vad den kallades. lol.

• Karin och Pyret

Åhh, tack!
    Visste väl att någon här inne hade koll
    Får googla på Torso och se om jag hittar en instruktion steg för steg.
    Lillkillen är 8 månader (10 kg), så vi får väl hjälpas åt här hemma och se om vi får upp honom på ryggen

Helene m Olivia o Sigrid
    Har din sjal ungefär de här måtten?

• Helene m Olivia o Sigrid

Nä, sarongen är lite större (lite för stor) men din sjal är ju gjord för just torsoknytning så den är ju mycket bättre. Den glider ju inte heller som sarongen gjorde litegrann.
    Jag testade ju bara med det bästa jag hade typ. (har burit i en handduk i somras från badplatsen också!)

Ett försök till breskrivning:
    -ställ barnet framför dig, vänd mot dig
    -lägg sjalen med mitten över barnets rygg, ordentligt upp i nacken och låt den hänga ner
    -ta tag runt barnets axlar och greppa samtidigt sjalen och svinga upp barnet på ryggen
    -du får stå ganska framåtböjd så barnet ligger på din rygg, se till att sjalen är helt utspridd från barnets nacke till knän
    -ta den övre sjalkanten och lägg omlott över ditt bröst, vik ner kanten så det sitter fast
    -ta den nedre sjalkanten och se till att den går nedanför barnets knäveck, lägg det omlott över magen/under bysten och vik kanten så det sitter ordentligt
    -lossa på den övre kanten och ordna till allt tyg och spänn åt, lägg omlott över ditt bröst igen och vik ner kanten ordentligt.

• Olamanola

här finns instr. till torsoknyt:

• Karin och Pyret

Olamanola
    Tack!
    Den första länken funkade inte, men nu har jag tittat på den andra och blev lite klokare. Väldigt bra med en filmsnutt!
    Måste visa filmen för min man, så ska vi nog våga testa

• Mjusch

Den första länken funkade för mig. Jättebra med en video så man ser.

Svar på tråden Hur knyter man en bärsjal 125 x 130 cm