• lizzzen

lön för beteendevetare?

Jag blir klar med min utbildning nu i sommar har abra min C- uppsats kvar dvs. 10 p som är klar snart.
    Eftersom jag blir klar till sommaren så har jag börjat söka lite jobb såklart. De flesta jag sökt har anställnings start i september och då är jag ju klar.
    Men jag har inte gått ett program utan har lagt ihop kurser själv till en kandidatexamen med psykologi som huvudämne.

Är det skillnad på vad jag kan begära i lön om man jämför med någon som har gått ett beteendevetenskapligt program?
    Jag har sett en hel del arbete som behandlingassistent och då står det att man ska bifoga löneanspråk , men vad kan jag begära i lön?
    Ni som är beteendevetare? vad jobbar ni med?

• Svar på tråden lön för beteendevetare?
  • Mrs Lion

Som beteendevetare har du ännu ingen yrkestitel, vilket innebär att du lön basaeras på det arbete du får. Har själv läst en inriktning inom beteendevetenskap, men eftersom ämnet är så stort är det svårt att säga vilken lön du skall ha. Du kan arbeta inom så många områden. Det finns dock säkert den del rekommendationer vad en akademiker med beteendevetenskap bör ha, kolla t ex SSR eller SKTF: hemsida. Sjäv arbetar jag som chef inom offentlig sektor och fick då anpassa mig efter den lön och de avtal som råder för just den yrkesgruppen. Har dock gamla klasskamrater som arbeta vidare som behandlingsassistenter m.m och då får man titta speciellt vilka löner som råder där. En rekommendation är att titta på pesoner som läst samma inriktning som du och kolla vad de fick för jobb och lön efter studierna....Hoppas detta va till någon hjälp. Lycka till!

• LC Star

Lägg in ett anspråk på ung, 20 beroende på om du bor i storstad eller inte.

• Timotheos

SSR's hemsida

Vi rekommenderar att du som nyexaminerad beteendevetare utan erfarenhet begär minst 21 500 kronor för en kvalificerad tjänst inom offentlig sektor respektive 22 500 kr inom den privata sektorn under 2006.

Svar på tråden lön för beteendevetare?