• Ellas och Alvins mamma

hur får man bort gipsplugg?

Ska renovera vårat sovrum. Men de tidigare ägarna hade tydligen dille på att ha prylar å väggarna. Så överallt sitter det gipsplugg. *suck* Hur får jag bort dom utan att göra gigantiska hål i väggen? Dom hade försökt ta bort några själva i hallen och det resuterade i jättefula hål.
    Nån som har nåt tips?

Bilder på typen av plugg jag menar finns i mitt galleri

Ellas mamma
  • Svar på tråden hur får man bort gipsplugg?
  • FixarFrasse

Om det är mollyplugg tar du ett 10mm borr och borrar av yttersta metallbrickan. När den är borta trycker du helt enkelt in resten av pluggen i väggen.

• FixarFrasse

Jepp, som jag trodde. Gör som jag skrev, såklart blir det ett hål ändå att spackla, men inte lika brutalt som när man försöker dra ut pluggen.

• FixarFrasse

För att utveckla tipset lite; det finns utmärkt gipsplugg ("skivplugg") i plast, och även enklare metallvarianter man skruvar in.
    Molly är jättebra om man ska hänga upp tyngre grejor, men fullständigt overkilled för lättare tavlor m m.
    Om man har träreglar (vilket ju är vanligast även om stålreglar finns) kan man också utnyttja dessa; då kan man t o m använda ett lite längre spik. Men man brukar ha 600 mm mellan de stående reglarna, så har man lite krav på placering är det väl risk att detta blir lite långt...

Frasse Timell

Svar på tråden hur får man bort gipsplugg?