hur länge amma ?
hur länge kan man amma en bäbis utan att ge något annat? tex gröt/pure m.m ?
hur länge kan man amma en bäbis utan att ge något annat? tex gröt/pure m.m ?
har för mej att man bör komplettera kosten med annat än bröstmjölk vid 6 månader...
Det är nog olika från varje bebis men jag har hört 6 månader. Den lilla säger nog till om det inte är tillräckligt med mjölk då. Behöver du amma jätte ofta kan det nog vara smidigt att börja med gröt på kvällarna till ex. Lycka till
Rekommendationen är att helamma i sex månader och sedan börja ge smakportioner av annan mat. Sen är det väl så att alla barn är olika, en del visar intresse för vanlig mat tidigt andra senare. Ta vara på intresset när det kommer men tidigast vid fyra månader.
6 månader är rekommendationerna just nu, dvs att man kan helamma tills barnet är ett halvår och sen introducera smakportioner.
förr ammade man ju upp till 7 år!! haha,kanske lite väääl långt upp i åldrarna,men då borde man väl ändå kunna köra lite längre än 6 månader? iaf ett år,eller? men ja vet inte så mkt om dedär
aa
Rekommendationen är att man ska börja ge fast föda runt 6 månader. Det är genomsnittsåldern för när barn är redo för annan mat, men det kan vara både tidigare och senare. En del barn klarar sig längre på enbart bröstmjölk, uppåt 10 månader - tillochmed 1 år i vissa fall, medan andra barn behöver mer redan före 6 månader. 6 månader är en bra fingervisning, men man måste i första hand se till individen, och det är stora varationer ävenom en maroritet ligger just runt 6 månaders åldern.
Förresten så behöver man inte byta ut amning mot mat, utan man kan fortsätta amma fritt så länge man trivs med det, och så lägger man till mat. Att man börjar med fast föda betyder ju inte att man ska sluta amma bara för det!
Och man kan ju dessutom sluta amma utan att börja med fast föda också för den delen, eller hur?
Min DSK sade till mig att ofta blir mjölken blaskigare och av sämre kvalitet efter ett halvår, vilket resulterar i dålig viktuppgång av bebis.
Därför behövs fast föda också, men det är ju inget som säger att man måste byta ut hela portioner.