• Lilu

Får katter äta rå kyckling?

Ja som rubliken lyder. Får katter äta rå kyckling? Hon det gäller har gjort det nu och är dessutom gravid.

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Får katter äta rå kyckling?
  • Centurion

Nja kan dom inte få salmonella då?
    Dom ska inte heller äta rått griskött samt tex köttfärs ska ha varit fryst innan katterna får det.

• Lilu

Jo jag tycker oxå att jag har hört att dom inte ska äta rå kyckling. Det här gäller ju kycklingfile som vi ätit och gjort i ordning. Och det blev över så det fick hon (rått).

• Janna84

Det är bra för katter att äta rå kyckling, gärna med ben i. Katter kan inte drabbas av salmonella. Det enda som är farligt är tillagade kycklingben som kan riva sönder tarmen. Griskött ska som sagt också undvikas men nötkött kan också serveras rått.

Gravid i vecka 26
  • Lilu
    Janna84 skrev 2007-05-01 17:32:50 följande:
    Det är bra för katter att äta rå kyckling, gärna med ben i. Katter kan inte drabbas av salmonella. Det enda som är farligt är tillagade kycklingben som kan riva sönder tarmen. Griskött ska som sagt också undvikas men nötkött kan också serveras rått.
    Är det sant....hade jag ingen aning om.
  • Janna84

Ja, jag är hundra procent säker. Det är värre att servera tillagade matrester eftersom de ofta är kryddade. Hur tror ni katterna överlever allt rått kött de får tag på när de jagar naturligt? Många går nu över till att ge katterna rå och mer naturlig mat istället för torrfoder som kan orsaka njurproblem (även dyrare sorter).

Gravid i vecka 26
Svar på tråden Får katter äta rå kyckling?