• dannii

Hur vet jag om det är pollen allergi???

Har världens gladaste unge men dom senaste dagarna har det varit en aning kinkigt, näsan rinner i ett kör, emellanåt sitter hon bara rakt fram o skriker o gråter, verkar överkänsligare än vanligt, gråter bara jag säger nej, hon är 1 år....någon som har koll på läget?

• Svar på tråden Hur vet jag om det är pollen allergi???
  • blackangel

Det bästa är kanske att ringa till vc o fråga om de kan göra pricktest och se om det visar någon allergi mot tex. björk, al, hassel, gräs mm.
    Vet inte hur det är med medicin för så små barn, därför är det nog bäst att prata med läkare eller bvc om det.
    Läser på min allergimedicin Tavegyl så kan barn från 1 år få en oral lösning, men det behövs recept på det.
    Min dotter var ca 6 år när hennes pollenallergi visade sig. Rinnande näsa, kliande ögon, nös.

• Hemliga 72an

Två av mina töser har allergi som jag. Dom blir röda runt ögonen när dom har känningar. Den ena är snart 9 och den andra snart 2. Snuva och nysningar ingår också.

• Syllen

Ring till läkaren och säg att du vill ha en allergi utredning på din dotter och skippa pricktestet min son gör inte pricktest längre för att kolla sin allergi varannat år görs tester och då tar dom blodprov på honom och kan kolla utan att sticka mer än en gång han får ingen mer klåda än nödvändigt.

Tavegyl kan inte min son äta han blir trött av den och har svårt att kontrollera sitt humör.
    Min son får Aerius den är jättebra och inga humörsvängningar pg a medicinen. Allergin gör ju att humöret inte alltid är på top men det går ej att komma ifrån ens med medicin.

Men be om ett allergitest om du bor i en större stad be att få komma till en barnläkarmottagning istället för vanliga vårdcentralen mina barn går på en sådan och där blir man bemött på ett helt annat sätt och dom vet mer om barn och dess åkommor än vanlig husläkare.

• Syllen

Och ifall din läkare säger att hon är för liten för allergi så är det BULLSHIT hon har redan varit utsatt för pollen förra året så hon kan visst bli allergisk iår.
    Vissa läkare säger att så länge dom inte varit utsatta för pollen någon gång tidigare så kan dom inte vara allergiska men hon föddes förra året under pollensäsongen.

• blackangel

Ja, blodprov är ju lättare än pricktest. Tänkte på min dotter.. På min son har de alltid tagit blodprov, en gång pricktest och han går på en speciell barnmedicinsk mottagning för sina matallergier.
    Problemet att komma på sådana speciella mottagningar är att det kan ta sin lilla tid med väntekö. Iallafall så är det så här i Göteborg där vi bor.

• dannii

Tack, tack, jag tror det är det för hon både nyser, hostar, kliar sig i ansiktet o är hur grinig som helst.

Svar på tråden Hur vet jag om det är pollen allergi???