Du måste logga in för att svara i en tråd.

• LitenIsa

kräks av järntabletterna niferex

Ja, som rubriken lyder. Någon mer som kräks och mår dåligt av järntabletterna? Står att som biverkning kan ca 1 av 1000 få problem med illamående och självklart är man en av de tusen. Men inte hundan är man en av 4 som vinner på trisslotter.

Finns det någon annan sort med mindre biverkningar? Eller har ni något bra mattips med mycket järn?

• Svar på tråden kräks av järntabletterna niferex
  • thesa2

Hemofen fick jag. Mådde inte heller bra av niferex (tror det stavas hemofen)

• jama80

Jag började kräkas av niferex första dagen jag tog dem så min barnmorska rekomenderade duferon istället och det har fungerat bra.

• marvor

Jag provade Hemofer men min mage blev stenhård. Tar nu Blutensaft istället och det fixar min mage utan probelm, hb-värdet är oxå bra, har sjunkit marginellt.

• Tottelina

Jag mår inte illa av dom vad jag märkt, däremot kräks jag när jag tar dom varje gång. Har såååå svårt att svälja dom hela, så jag får kväljningar o kräks. E så trött på detta. Barnmorskan sa att jag kan öppna kapseln och hälla ut innehållet i nåt och dricka/äta. Nån som har nåt tips på vad man kan hälla det i??

• Savannah73

Jag äter också Niferex och har jätteproblem att svälja tabletter. Brukar därför hälla ut innehållet på en liten sked, hälla det i munnen och sedan dricka några klunkar vatten. Funkar alldeles utmärkt! Man kan i princip svälja ner det med vad som helst, bara det inte innehåller mjölk.

• Pumsan78

Jag kräks också av Niferex, men bara om jag tar dem på morgonen. Tar jag dem på kvällen innan jag går och lägger mig går det bra.

• indiemorsan

Jag kräktes också av dem i början, men har kommit på att det var för att jag försökte ta dem på fastande mage. Äter jag nånting innan (oftast tar jag dem efter frukost, men det kan räcka med att äte en frukt innan) så går det jättebra!

• yeboyes

Jag fixade inte heller Niferex, och tyckte inte om hemofer heller. Min bm tipsade till slut om Friggs brustablett järn+Vit C och de är kanon, jag har druckit två om dan och äntligen fått lite energi tillbaka nu mot slutet av graviditeten. De är dessutom billigare än övriga tabletter och smakar inte alls illa. Finns på Ica och Coop och säkert fler ställen med.

Svar på tråden kräks av järntabletterna niferex