• Anonym

Höjd temperatur

Läste i nån tråd här om tempen...
    Jag vet ju att tempen stiger en aning dygnet efter ÄL,men är det så att den håller sig konstant lite högre om det är så att "det tar sig" o man blir gravid??

I förrgår på kvällen hade jag ca 0,5 graders tillslag på mätaren när jag tempa mig mot vad det varit annars. Men sen på morgonen efter så var det som vanligt. (har tempat varje morgon o ibland även kvällar...) Kan det vara så att den är förhöjd bara på kvällen men inte på morgonen efter sen?!?

Många frågor nu kanske,men blir så fundersam...önskar så INNERLIGT att det ska gå vägen denna gången....

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Höjd temperatur
  • Anonym

Japps dt gör den. Men endast morgontempen då som räknas

• Ofir1

För att man ska kunna analysera tempen så måsta man tempa samma tid varje dag, innan man har stigit upp ur sängen och efter minst 3 timmars sammanhängande sömn.
    Dessutom är det oftast növändigt att göra det några månader för att kuna urskilja avikelser från det normala.
    Som du skriver så stiger temperaturen efter äl och detta beror på en ökad halt av progestron. Temperaturen håller sig ganska hög under lutealfasen för att sjunka några dagar innan mens, 1 dag innan mens, på mensdagen eller efter att man har fått mens. När detta sker är individuellt men min erfarenhet är att temperaturen ofta sjunker några dagar/nån dag innan mens. Är man gravid så sjunker inte temperaturen utan förblir hög under hela graviditeten.
    Under lutealfasen så kan man se vissa tecken på graviditet genom temperatur förändringar. Det kan t.ex. vara en kortvarig temperatursänkning mellan dag 6-10 efter äl och/eller att temperaturen stiger ytterligare ett steg runt dag 6-10 efter äl. Men det pålitligaste tecknet är att temperaturen fortsätter att va hög på/efter bim.
    Temperatursänkning (eller implantions dip som man kallar det) och/eller en höjnig av temperaturen runt dag 6-10 efter äl är dock mycket opålitliga "graviditetssymptom" och uppträder även hos icke gravida. Det är oftast något som man bara kan spekulera om efter att man fått ett positivt graviditets besked.
    I mitt galleri så har jag laggt in tempkurvor, varav en är för denna graviditet. Så det är bara att titta om du vill.

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ 2 små hjärtan, vecka 13 ♥
  • Ofir1

Vill bara tillägga att man inte ska lita på tempen dags- eller kvälls temperaturen. Dessa variationer kan bero på jätte många olika faktorer.

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ 2 små hjärtan, vecka 13 ♥
  • Anonym

Tack för svaren hörni!!
    ...tar däremot gärna emot fler åsikter om detta o olika erfarenheter är ju alltid bra att få ta del av...

Så snälla...mera,mera....

Svar på tråden Höjd temperatur