För att man ska kunna analysera tempen så måsta man tempa samma tid varje dag, innan man har stigit upp ur sängen och efter minst 3 timmars sammanhängande sömn.
Dessutom är det oftast növändigt att göra det några månader för att kuna urskilja avikelser från det normala.
Som du skriver så stiger temperaturen efter äl och detta beror på en ökad halt av progestron. Temperaturen håller sig ganska hög under lutealfasen för att sjunka några dagar innan mens, 1 dag innan mens, på mensdagen eller efter att man har fått mens. När detta sker är individuellt men min erfarenhet är att temperaturen ofta sjunker några dagar/nån dag innan mens. Är man gravid så sjunker inte temperaturen utan förblir hög under hela graviditeten.
Under lutealfasen så kan man se vissa tecken på graviditet genom temperatur förändringar. Det kan t.ex. vara en kortvarig temperatursänkning mellan dag 6-10 efter äl och/eller att temperaturen stiger ytterligare ett steg runt dag 6-10 efter äl. Men det pålitligaste tecknet är att temperaturen fortsätter att va hög på/efter bim.
Temperatursänkning (eller implantions dip som man kallar det) och/eller en höjnig av temperaturen runt dag 6-10 efter äl är dock mycket opålitliga "graviditetssymptom" och uppträder även hos icke gravida. Det är oftast något som man bara kan spekulera om efter att man fått ett positivt graviditets besked.
I mitt galleri så har jag laggt in tempkurvor, varav en är för denna graviditet. Så det är bara att titta om du vill.