• Ananaspaj

Hur bli av med rethosta???? TIPS TACK!

Hej är inne på femte veckan med hosta, HJÄLP!! Kan någon hjälpa mig, jag blir tokig. Jag hostar ibland så jag nästan kräks och av doktorn får jag bara medicin, Cocillana eller Noskapin... Tycker bara det hjälper en stund....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 19:05:46:
    ...hur länge kan man hosta utan att det är skadligt? Och vad kan läkarna göra förutom att skriva ut mer medicin?

• Svar på tråden Hur bli av med rethosta???? TIPS TACK!
  • Hemliga 72an

Har du testat om du har astma? Jag hade sån hosta i 4 månader. Hostade sönder 2 revben under den tiden. Nu har jag Pulmicort och det har lindrat. Inte helt borta men bättre.

• Nyfiken gul

Se till att ha fuktig luft inomhus och se till att det är dammfritt... Även rethosta reagerar på damm o kvalster eftersom det retar halsen...

Vädra ordentligt och se till att det är någorlunda dammfritt och försök även att dricka något med jämna mellanrum.

Te kan lindra också.

• Ananaspaj

Jag har lätt astma...men de medicinerna hjälper inte på denna hostan...tyvärr.

• Nyfiken gul

Det är inte så att du har rethosta pga allergi? Det är ju mycket pollen i luften nu... Kanske allergimediciner skulle hjläpa?

Prova tex Clarityn eller liknande....

• Ananaspaj

JAg är inne på en andra kur penicillin...jag fick lunginflammation och öroninflammation i mars, fick Kåvepenin. Det var inte tillräckligt, en vecka efter jag blivit frisk ( var hemma i nästan 3 veckor..) fick jag en dunderförkylning som ledde till bihåleinflammation..Nu träffade jag en annan läkare som gav mig Ery-Max 4 ggr om dagen i tio dagar. Han var djupt orolig över att infektionen var kvar efter så lång tid ( hede en sänka på över 150). Han ringde och konsulterade läkemedelsverket och infektionskliniken innan han skrev ut den medicinen. Jag har gått snart nitton veckor så de tyckte att det var värre att vara sjuk och inte äta medicin än att ta den som inte rekkommenderas till gravida.
    Jag antar att hostan är en svit av allt detta men tyvärr inte mindre irriterande för det...

Tack för svar.

• Ananaspaj

...fler tips? Sitter med en kopp te nu..

Svar på tråden Hur bli av med rethosta???? TIPS TACK!