• Snuan

Hur längew skall man vattna en nylagd gräsmatta

Hej!

Vi rullade ut en gräsmatta för 10 dagar sen. Det har ju varit väldigt torrt sen dess, så jag undrar om det är någon som vet hur länge man skall vattna den, och hur mycket.

Det mesta är väldigt grönt och fint, men längs slänten har mycket av gräset blivit gult, ja nästan brunt. Är detta dött för alltid, eller det kan bli bättre med intensivt vattnande?

tacksam för svar

Trädgårdsnovis

• Svar på tråden Hur längew skall man vattna en nylagd gräsmatta
  • Rosa Helenae

Vattna, vattna och vattna! Det rådet fick vi. Man kan inte vattna för mycket. Nu i dessa torra dagar måste ni nog vattna allt ni kan. Finns säkert hopp för det gula gräset men se till att rotblöta det ordentligt. Låt vattenspridaren stå på under natten.

• Dalton99

Snusan, hur gjorde ni när ni la gräset. Hur tjockt med jord? Hur gödslade ni? Vi ska snart lägga och jag vet inte hur man ska göra!

• Jenny S

Fräs ordentligt (iaf minst 20cm ner i jorden) så att man myllar runt jorden. Räfsa sedan jämt och ta bort sten, rötter osv.
    Lägg sedan på matjord i ett ca 5cm tjockt lager som också räfsas jämt och sluttande (åt det håller man vill ha sluttningen) sedan läggs gräsmattan på i ett överlappande mönster så att inte skarvara hamnar mitt för varandra hela tiden.
    Vattning bör ske (enligt de som vi köpte vår gräsmatta av) med en rejäl rotblöta för att sedan torka till lite.
    Detta skulle tydligen få rötterna att söka sig neråt.

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta förevigt
  • Dalton99

Okej, då vet jag lite bättre. Problemet är att vi haft stenplattor liggande där vi ska ha gräsmattan och under dem är det bara sand. Frågan är hur långt ner i sanden man måste gräva för att sen fylla på med jord.

• Rosa Helenae

Våra grannar hade enbart sand under sin gräsmatta och sen spridde de bara ut lite jord i ett tunt lager ovenpå...Funkade jättebra.

• Jenny70

Vi sådde gräsmatta i fjol sommar, blev kanonbra - snabbt! Jag säger som någon sa här innan: Vattna, vattna, vattna!
    Jag var ute i princip varje kväll i säkert 3 veckor & vattnade...
    Men det var det värt!!

Tyvärr är den inte lika fin i år, men jag hoppas det kommer så fort vi får regn! Blev lite skumt efter senaste gödslingen...

• Snuan

Tack så mycket för alla svar. Har vattnat som bara den, men gör ett uppehll i kväll och hoppas på det utlovade regnet i natt. Annars är det bara att ta nya tag.

Svar på tråden Hur längew skall man vattna en nylagd gräsmatta