Hur förvara skalad lök?

Jag har en halv skalad lök över och har hört från vissa att man ska förvara den i plastfolie i kylen medan andra påstår att det är aluminiumfolie som gäller.

Någon som kan bringa klarhet i denna otroligt viktiga fråga?

• Svar på tråden Hur förvara skalad lök?
  • Odessa

Hm, jag brukar köra den enkla varianten. En halv lök blir gärna liggande i kylen, så det har jag slutat med. Jag brukar strimla löken och så fryser jag in den. Antingen i en fryspåse eller i "pyttlådan".

Pyttlådan är lådan där jag tärnar ner diverse kött (överbliven korv, överblivet kött) och när den är full äter vi pytt i panna.

• A L V

Vi brukar stoppa den i glasburk. Luktar ingenting då i övriga kylen.

• Tre älskade barn
    Blank skrev 2007-05-01 21:37:54 följande:
    Jag har en halv skalad lök över och har hört från vissa att man ska förvara den i plastfolie i kylen medan andra påstår att det är aluminiumfolie som gäller. Någon som kan bringa klarhet i denna otroligt viktiga fråga?
    Plastfolie... vi gör det på jobbet.
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • jempagirl
    Odessa skrev 2007-05-01 21:40:13 följande:
    Hm, jag brukar köra den enkla varianten. En halv lök blir gärna liggande i kylen, så det har jag slutat med. Jag brukar strimla löken och så fryser jag in den. Antingen i en fryspåse eller i "pyttlådan".Pyttlådan är lådan där jag tärnar ner diverse kött (överbliven korv, överblivet kött) och när den är full äter vi pytt i panna.
    Genigaliskt!!! En pyttlåda ska jag börja med imorgon, det är så ofta men kastar någon skiva kött, enstaka korv etc.

Kanonidé
  • Borta bra men hemma bäst

Odessa- Vilken bra idé med pyttlådan i frysen. Det ska jag ta efter. Tack för tipset!

• sallybuse

Jag hade kastat den biten som blev kvar.Lökar kostar inte så mycket pengar så man kan gott köpa nya.

sallybuse: Det handlar inte om att det kostar mycket pengar med lök, utan att jag tycker det är onödigt att slösa på jordens resurser, bara för att jag har råd liksom? Dessutom spar jag ju på mina egna resurser också efter kanonförslaget om att frysa strimlad lök. Då har jag ju färdigt nästa gång!

Svar på tråden Hur förvara skalad lök?