• Tallulah

Är det någon som har målat med golvfärg på plastgolv (alltså inte linoliumgolv)

Jag tänkte måla vårt fula badrumsgolv med golvfärg men på järnaffären sa de att det funkar bra om det är ett linoliumgolm men på ett plastgolv kan det spricka. Självklart har vi ett plastgolv, det kan man tydligen se om det saknas fogar i golvet. Det är bara linolium som har hoplimmade fogar.

Nu till frågan, är det verkligen så att det inte funkar på plastgolv??? någon som har provat?

• Svar på tråden Är det någon som har målat med golvfärg på plastgolv (alltså inte linoliumgolv)
  • Karpet

Är det plastmatta på eller hur menar du? Är det hårdplast eller mjukare som en matta? Skulle det inte fungera att dra bort plasten och lägga klinkers eller trä istället?

• haberg

jag har både plast o linoleummattor på mina golv o har frågat runt i flera olika färg/järnaffärer o fått lite olika svar... Det finns oljebaserade golvfärger(luktar starkt!) som ska gå att måla med även på plastmatta, bara man först tvättar noga med avfettningsmedel o målartvätt o sen sandpapprar golvet lite innan man rollar. Om jag minns rätt heter färgerna; rustibus(alcro) beckofloor(beckers) o epolan epoxi(nordsjö), dom går att få i alla olika fäger tror jag.

vet en tjej som målade högblankt svart på sitt köksgolv o det blev tydligen riktigt snyggt, såg ut som ett nytt dyrt golv! vet inte om det var plast el linoleum dock...

• Tallulah

Vi har plastgolv som känns som ett linoliumgolv ungefär. Tänkte göra en budgetrenoverig, därför målarfärg och inte klinker och dyl.

• Tallulah

Bra tips, kairo! Vad tror ni kan vara en bra och neutralfärg i ett vitkaklat badrum?

• haberg

tallulah; jag fattar, typ bara pimpa badrummet lite ljusgrått tycker jag är fint till vitt kakel, det har vi(fast klinker) o det känns neutralt o ljust.

• Karpet

Tallulah

Kanske någon blå färg, eller hallonröd. En av mina kompisar har halva väggarna vitt kakel och andra halvan hallonröd målat. Fast då är ju det vägg, inte golv.

• Tallulah

Kairo, exakt! Jag har rätt schyssta badrumsmattor från Åhléns som man kan lägga på ett målat neutralt golv. Mattorna är gjorda av smala mörkbruna träpinnar brevid varandra. Dom är för närvarande nedpackade eftersom de inte gör sig särskilt bra till vårt aprikosfläckliga golv.

• Karpet

Kanske någon beige färg skulle passa bra till de mattorna, fast inte bajsbrun

• haberg

tallulah; hehe, jag (pimpar)budgetrenoverar själv rätt mkt, bor i HR... åh, aprikosfläckigt, jag förstår *medkännande suck* sånt golv har vi i sovrummet, spelar ju ingen roll hur fint målad väggen är, hur fint överkast, hur fina möbler, tavlor... golvet förstör hela rummet

• Tallulah

ja, jag har tänkt typ sand-grå... kanske i en varm ton... fast uh! vad tråkigt det låter egentligen. Det kanske skulle bli bättre med en stark klar färg.

Det är ett litet badrum och mestadels av golvytan tas upp av tvättmaskin, badkar, pall, tvättkorg....

Svar på tråden Är det någon som har målat med golvfärg på plastgolv (alltså inte linoliumgolv)