• lillam82

vill så gärna...

har ett stort problem. eller flera små kankse...
    träffade en underbar kille förra våren som har en dotter som fyller 4år i sommar, har själv sedan tidigare en dotter på snart 6år.
    Vill så hemst gärna få våran lilla familj att funka...
    Min bonusdotter bor bara hos oss varanan helg o där har vi problemet..
    Eftersom hennes mamma bor en bra bitt ifrån oss o därför har vi bara möjligheten att ha varananhelg..
    Min bonus dotter hamnar liksom i en ond cirkel, hemma hos mamma har hon inga regler överhuvudtaget, helt ok att börjar röjahögt o lågt 4:45 på morgon fast alla ligger o sover osv. inte lätt för henne att förstå att man inte får göra så hemma hos oss.. alla så kallade regler vi har funkar tyvärr lagom tills dem é söndag em o hon skall åka hem. vill ha tips o råd hur man lägger fram för hennes mamma utan att det blir fel att hon får försöka skaffa regler även hemma hos henne för att dottern skall få det så bra som möjligt...
    Min sambo har försökt prata med mamman ett antal ggr fast hon tycker inte att barn som é snart 4år skall ha regler osv.
    en sak till... vad ingår i ett underhåll?
    min sambo betalar underhåll, men dottern har liksom hemska kläder. aldrig i rätt stolek osv. inget emot ärvda kläder men skall dem inte va i rätt stolek?
    Mamma själv har snygga mode kläder, é det ditt våra underhålls pengar går, så tråkigt att behöva byta kläder på henne varje gång hon kommer för att man skall se hel, ren o snygg ut när man gör saker,,, älskar att shopa kläder till min dotter o köper väl ett o annat till min bonus med.. men det blir liksom liggande i lådan eftersom hon inte é hos oss så ofta. ibörjan skickade jag/vi men dem nya kläderna hem men dem kom aldrig tillbaka...
    Vill verkligen kunna prata med mamman utan att klampa henne på tårna, för hon verkar va en kanon tjej annars o så...
    Tips o råd...
    mamma/bonusmamma till trollet 01:a o Meja 03:a
  • Svar på tråden vill så gärna...
  • Therese33

Känner igen det där precis. Vi har likadant fast min styvdotter är nästan 15 år... Om biomamman är slapp (tyvärr går det inte så lätt att ändra på detta) så får ni förklara för din styvdotter vilka regler som gäller hemma hos er och hålla stenhårt på det. Detta är inte helt lätt men det är det enda man kan göra.
    Sedan är det likadant för oss som för er med underhåll, vi betalar underhåll, drar dock av dom dagarna hon är hos oss (finns blanketter på Försäkringskassans hemsida) och självklart skall underhållet gå till mat, kläder mm men biomamman är också likadan som er, köper bara kläder till sig själv och ingenting till dottern så det är vi som får köpa alla kläder. Detta är fruktansvärt irriterade och vi har pratat med biomamman om det men hon säger bara att hon inte har råd, men hon har alltid råd till egna kläder, det är ju konstigt...
    Tja, det är inte lätt med bonusbarn...

• Tummen75

jag är oxå bonusmamma ch jag undrar om du/ni har tips på hur man gör om inte bonusen följer reglerna hos oss? TS: det är så himla svårt som bonusmamma att lägga sig i..du skriver att hon verkar som en kanon tjej annars, tror du unte att du kan ta upp detta med henne? Mitt bonus är 9år och jag tampas med att lära henne att tacka, säga hej/hejdå, gonatt och godmorgon och har försökt i 3 år nu men hon glömmer säger hon vilket jag har svårt och förstå...Jag tycker att en 4 åring kanske är för liten för att köra stenhårt på, speciellt när hon bara är varannan helg. Det är ju bra att det börjar och funka på söndagen iallafall, det måste ju bonusen ha credit för.

• Therese33

Tummen75: Jag menade inte låta så hård, vad jag menar är att ju tidigare man lär barnet vilka regler som finns så går det lättare senare i livet... Barn mår bara bra av regler.
    Om inte regler följs så gör vi så att det inte blir någon dator el. vecko-månadspeng.
    Jag lovar, börjar man inte ställa krav tidigt (eller har regler) så blir det ett rent helvete i tonåren, det har vi verkligen fått känna på!
    Tycker att du skall prata med din sambo så han också hjälper till med de saker som du tycker är viktigt. Som bonusmamma har man faktiskt lika rätt att lägga sig i när det gäller sitt egna hem.

Svar på tråden vill så gärna...