• Essica

Upphöjd rabatt.

Jag ska göra en upphöjd rabatt i vår trädgård så jag slipper ett fult brunnsrör som sticker upp 30 cm. Runt röret ska den upphöjda rabatten gå, ca 2,70m i diameter, brunnen är 70cm i diameter. Brunnslocket skall bytas ut mot ett nytt med en gammal "vattenpump" på.

Nu till frågorna;
    *Jag hade tänkt använda mig av vackert gammlt Höganäs tegel som mur till rabatten, den blir ca 20-30 cm hög. Hur ska man göra för att muren inte skall presses ut och muren välter när jord och växter är i?
    Skall jag behöva mura den?

*Gräset som ligger i botten, kan man bara låta det vara eller ska jag lägga någon duk emellan för att förhindra att det kommer upp? Ca 20 cm jord ovanför.

* Och till sist, gräsmattan där rabatten skall placeras på är ojämn, lite sluttning. Ska man låta tegeln följa gräsmattans form eller se till så den är jämn och vattenloda upp den? Marken sluttar inte mycket, ca 10cm upp och ner hela varvet runt..

Hoppas ng orkar svara=)

• Svar på tråden Upphöjd rabatt.
  • AnLeNo

Du kan ju ta nån annan kant (ex sån trä som finns på rulle eller plast) innanför teglet, annars bblir det nog till att mura...

Gräv helst bort gräset under, det förhindrar ju rötter att komma ner i jorden ordentligt.

Sista frågan är nog en smaksak, svår att svara på när man inte sett... Men att loda den underlättar ju en jämn vattning och att inte vatten och jord "rinner" åt ena hållet. (vet ju inte hur pass mkt det lutar om det finns risk att det blir så)

• Essica

Jag kan kanske göra en vägg innanför av tryckimpregnerat virke? D

• Essica

Fixa väggen, haha orkar inte köra och köpa murbruk...
    Har kraftigt tryckimpregnerat virke som annars blir kastat..

• Essica

Fast det får nog bli murad ändå.. jobbigt att göra en rund rabbat med virke... haha snacka om morgontrött... 16 grader ute i soliga helsingborg... kliar i fingrarna nu... hoppas min dotter vaknar snart så vi kommer ut!!!

Svar på tråden Upphöjd rabatt.