• lima75

Fotvård för gravida

Har hört att det inte är helt bra med fotvård i slutet av graviditeten, pga risk för att sätta igång förlossningen? Är i vecka 36 och skulle verkligen vilja få en behandling (det är ju så skönt!) förutsatt det är riskfritt. Någon som kan tipsa om bra, diplomerade fotvårdare i Stockholm (innerstan)?

• Svar på tråden Fotvård för gravida
  • Willa

Jag fick fotbehandling i förra veckan, var då i v. 33. Kollade noga innan och det skulle vara ok så länge det inte var någon djupmassage. Var till Scholl på Götgatan och det var jätteskönt. Hon som gjorde behandlingen sa att det som ev. kan hända vid en ordentlig fotmassage är att man kan påskynda en förlossning som ändå är på gång, så för att vara på den säkra sidan så undviker man det.

• lima75

Ok, tack för tipset. Scholl känns ju ändå som ett säkert kort.

• Socialen

Jag är i vecka 38 och ska boka in en nu, men jag ser det som ett rent plus om förlossningen drar igång av det...

• Sötboll

Jag fick pedikyr i förra veckan o då ingick lite massage också. Inga problem alls, inga fler sammandragningar eller någon skillnad alls (v 38+4 idag).

• bella bella

Va själv iväg på en fotmassage för ett par veckor sen och det var så underbart att i 75min bara sitta och någon som gör fötterna som nya igen.
    Detta var på spat i Sickla Gallerian, kan verkligen rekomendera dem!

• UllaBella

Jag ska på fotvård nästa vecka och är då i v.36.
    Jag tror inte det är någon fara! Det är så mycket som sägs kunna sätta igång en förlossning, så jag tror nog att man inte ska lyssna så mycket på det..
    Om hälften vore sant, så skulle väl de som går över tiden få tips om att prova något av dessa då... som t.ex färdknäppen läste jag att det krävdes, om det var upp till 4 utlösningar för att det skulle vara tillräckligt mycket hormoner för att sätta igång det hela..
    Dessutom så borde man väl få info. om sånt av BM om det fanns risker. Jag har hört många som tror att man inte kan lyfta till sig ett missfall, och det stämmer ju inte alls.

• UllaBella

nu blev det fel... många tror att man kan lyfta till sig ett missfall skulle det stå...

• Sussie75

UllaBella: Har också hört att det krävs ca en tekopp full med sperma för att motsvara den mängd hormoner som får tappen att mogna. Om det då inte blir mer än en ekorre snyter sig vid en utlösning, hur många ggr krävs det då?....... Man är väl ingen självplågare heller.

Svar på tråden Fotvård för gravida