Vad kostar det att bygga ett hus?
Hej!
Finns det någon här som har byggt eller bygger ett hus nu? Undrar hur mycket kostar ett färdigt hus (ca 4 rok).
Alla svar är välkomna!!
Hej!
Finns det någon här som har byggt eller bygger ett hus nu? Undrar hur mycket kostar ett färdigt hus (ca 4 rok).
Alla svar är välkomna!!
Skulle tippa på runt två miljoner, med marken, VA och alla omkostnader.
vi har byggt själva 120 kvm, ink vitvaror mm devs precis allt under 500 000,-, men som sagt då har vi gjort de allra mesta själv å det har tagit många år...
Familytime: Så kan man väl inte svara?
Beror väl kanske på vart i landet du bor?
För 2 miljoner får du ju inte ens tomten i Stockholm
Fast det är ju om man anställer en firma som gör det, typ Hjältevadshus eller liknande. Kan man bygga själv kan man nog halvera den kostnaden
Vi har inte tid och lust att bygga själv, så jag undrar just om då när man anlitar en firma (själva kostnaderna för hus tillverkning).
Priserna varierar otroligt mkt beroende på tillverkare och tillval etc.
Men kolla i forumet på byggahus.se/ så kommer du kanske få en liten hint om priserna iaf.
WHAT? är det såååå dyrt bara med tomt i sthlm??? FY fan...och jag som trodde vi hade dyra tomter här på västkusten....shit..
Ja, då böjer jag mig....det kan gå på mer än så, uppenbarligen. Här tror jag man får betala runt två mille, men det med en rätt billig tomt.
Familytime: priserna varierar kraftigt beroende på område. Kikade på Hemnet och en strandtomt i djursholm kostar 8 miljoner, och en tomt i Hallstavik kostar 100 000 kr.
Så det kan minst sagt variera.
hej...vi är mitt uppe i ett husbygge...tomten kostade ( för 2,5 år sedan ) 1 200 000 kr...vi har lån på totalt ca 2 000 000...då har vi betalat med mycket sparade pengara + att min pojkvän har gjort alalt förutom grävningen då vi scaktade ur tomten, och dragit el...då har vi ändå hela undervåningen kvar, vatten och avlopp...å vi är uppe i 2 000 000...så det är dyrt...vi har gjort det mesta själva...hantverkare är INTE billiga...vi bor i Sthlm....lycka till...
Räkna med 15-20 tusen per kvadratmeter på huset men det finns inget maxtax utan det beror på vilken standard och typ av hus man bygger.
Därtill kommer tomtköp, anslutningsavgifter, husgrund, eventuella markarbeten (röjning, urgrävning, sprängning, pålning etc) och sen då iordningställande av tomten.
Dessutom kan 4 rok hysas in i 80 kvm eller 280 kvm så det var inte så mycket information att gå på.