• Pallas

Hur fort hjälper Noskapin?

Har en treåring och en tvååring med jobbig rethosta och skickade maken till Apoteket för att köpa hostmedicin. Nu har de fått varsin hutt och jag undrar hur dort det hjälper, om det hjälper. Om det inte hjälper måste vi få en läkartid på VC för att få annan medicin, för de blir helt förstörda av att hosta så här mycket och de har svårt att behålla maten.

• Svar på tråden Hur fort hjälper Noskapin?
  • MansonDust

När min dotter har sån hosta (går sånt på dagis hela j*vla tiden) så får hon Cocillana utskrivet. Det är det som hjälper, annars hostar hon tills hon kräks.

• Birgitta2

Jag har inte varit med om att Noskapin hjälper mot nån rethosta jag själv haft. Här har det varit Cocillana etyfin, eller Lepheton som gäller. Ibland skriver de ut denna till småttingar också. Det är lite morfin i det och det slår sig på hostcentrum i hjärnan och stoppar hostan. Fantastiska mediciner. Men man blir lite trött av dem. Men det spelar ingen roll, hostan är så hemsk i sig, så trötthet är ett billigt pris att betala.

• Pallas

Birgitta och Manson: Nej, jag är också skeptisk mot Noskapin, det har då aldrig hjälpt mig! De hostar fortfarande skallrigt med bara tio sekunder mellan anfallen, jag får nog ringa VC ändå.

• Pallas

Fortfarande hemsk hosta på ena sonen, det verkar som att han behöver kraftigare grejer. Väntar på att VC skall ringa upp nu.

• Birgitta2

Se till att få cocillana etyfin. Jag lovar att det får hostan att sluta på en kvart!

• Pallas

Ok, skall fråga om det, tack. Är Lepethon luftrörsvidgande?

• Birgitta2
    Pallas skrev 2007-05-02 14:10:38 följande:
    Ok, skall fråga om det, tack. Är Lepethon luftrörsvidgande?
    Osäker där. Har du Fass? Eller slå på Fass på nätet?
  • Pallas

Nu har de ringt från VC, de skulle skriva ut recept på Cocillana eller nåt annat som jag inte minns namnet på (inte Lepethon). Dår hämta ut det efter 17, så jag hoppas att det hjälper så vi får en lugn natt.

• Birgitta2

Det är möjligen inte Mollipect de skriver ut? Hjälper INTE mot rethosta, men är luftrörsvidgande.

• Pallas

Birgitta: Det var inte Mollipect, det var något på T eller L tror jag. Tydligebn det som de skrev ut mest av allt. DE var tydligen inte så förtjusta i att skriva ut Cocillana, så vi får väl se vad det blir.

• Birgitta2

Vi får hoppas det hjälper, det som de skrivit ut. Men min erfarenhet är att det är bara två av alla hostmediciner som hjälper mot svår rethosta. Men testa. Funkar det inte får du ringa VC igen.

• Pallas

Ja, jag får göra så. Om inte annat får väl en läkare titta på dem imorgon. Tvååringen börjar visa tecken på infektionsastma nu, skall ge honom lite Ventoline som jag har hemma.

• Birgitta2
    Pallas skrev 2007-05-02 17:23:10 följande:
    Har nu hämtat ut cocillana etyfin, tack och lov!
    Gratulerar. Då kommer du få lugna nätter i alla fall!
Svar på tråden Hur fort hjälper Noskapin?