• Kul

Du som har/har haft njursten!

Hur känns det att ha njursten? Var gör det ont och hur?
    Min läkare misstänker att jag har det, jag har trott att det har varit urinvägsinfektion men det visar inga bakterier på urinproverna, men däremot blod i urinen. Kan det kännas likvärdigt som UVI?? Det gör grymt ont!

Har skickats remiss till röntgen av njurarna..

• Svar på tråden Du som har/har haft njursten!
  • Hemera

För mig började det som en svidande känsla när jag kissade, efter några veckor började det värka i urinröret och jag var aldeles röd runt urinmynningen. Det kändes som det skavde hela tiden.
    Troode jag hade uvi, men de fanns inga bakterier i urinet (men lite blod).
    Efter ytterligare några veckor fick jag ont på höger sida bak i ryggen nedanför midjan, typ. Smärtan kom och gick hela tiden.... Ibland gjorde det så ont att jag var tvungen att lägga mig och vila ca 15 minuter sen försvann det.
    Under mitt njurstensanfall vaknade jag av olidlig värk i ryggen och så var jag kissnödig. När jag försökte kissa kändes det som en kniv i ryggen och jag ramlade av toastolen. Kunde inte gå utan kröp till telefonen och ringde ambulans. Fick smärtstillande och fick sen åka hem efter 5 timmar.
    Innan jag skulle tillbaka på kontraströntgen, kissade jag ut en sten som var ca 1,5 x 1 cm stor. Det gjorde inte ont!
    På röntgen såg de inga fler stenar men ibland får jag ont när jag kissar och då är det njurgrus som irriterar. Jag har gått till en homeopat/zonteraupet som har hjälpt mig.

Hur känns det för dig?

• Kul

Det låter exakt som jag! Jag hoppas att det är njursten (det finns ju behandling)! Har fått så mycket penicillin för UVI som inte hjälpt! Det går fram och tillbaka, just nu känns det okej men ibland svider de till så jag måste lägga mig och andas typ!

Tack för svar!

• Clavi

För mig kom det pang bom. Jag var gravid i v 18 och trodde det var värkar. Det går inte att beskriva den smärtan. Jag kräktes vid varje kramp och trodde jag skulle dö. Det blev ilfart upp på akuten och stark smärtlindring. Låg 6 dygn på sjukhus.  Jag kissade ut den efter ca 1 vecka.

BF 070731
  • Kul
    Clavi skrev 2007-05-02 20:14:12 följande:
    För mig kom det pang bom. Jag var gravid i v 18 och trodde det var värkar. Det går inte att beskriva den smärtan. Jag kräktes vid varje kramp och trodde jag skulle dö. Det blev ilfart upp på akuten och stark smärtlindring. Låg 6 dygn på sjukhus.  Jag kissade ut den efter ca 1 vecka.
    Ja okej. Jag kan tänka mig att det gör olika ont på olika personer, beroende på var stenen sitter osv. Jag har kräkts en hel del också och det gör fruktansvärt ont.
    Sen har ju vi människor olika höga smärttrösklar. Tack för svar!
  • Clavi
    Kul skrev 2007-05-02 22:21:27 följande:
    Ja okej. Jag kan tänka mig att det gör olika ont på olika personer, beroende på var stenen sitter osv. Jag har kräkts en hel del också och det gör fruktansvärt ont.Sen har ju vi människor olika höga smärttrösklar. Tack för svar!
    Min smärttröskel är det nog inget fel på.
    BF 070731
  • grabbmamman

Känns ungefär som man har urinvägsinfektion, det sticker och svider i urinröret. För mig var det så...jobbar på sjukhus så jag tog en urinsticka som visade blod i urinen.Gick ner till akuten...där fick jag Voltaren spruta i benet (hade ganska ont).
    Fick med mig Voltaren supp. att ta hemma och en dag senare klingade det till i toastolen när jag kissade och ut hade en liten, liten (som ett knapphålshuvud) sten kommit.

• Kul
    grabbmamman skrev 2007-05-02 22:43:08 följande:
    Känns ungefär som man har urinvägsinfektion, det sticker och svider i urinröret. För mig var det så...jobbar på sjukhus så jag tog en urinsticka som visade blod i urinen.Gick ner till akuten...där fick jag Voltaren spruta i benet (hade ganska ont).Fick med mig Voltaren supp. att ta hemma och en dag senare klingade det till i toastolen när jag kissade och ut hade en liten, liten (som ett knapphålshuvud) sten kommit.
    Aha okey! Konstigt att man kan ha "stenar" där..
  • ToZa

Jag hade njursten för ca 2-3 v sen =/ Det hade svidit lite när ja kissade , men prover visa inget ...o en dag bara kom det vääärldens smärta pang boom ...Kunde inet stå så ringde sjukvårdupplysningen o dom sa tt ja skulle åka in direkt ...

Proverna visade inget om UVI , men hade blod i urinen ...fick smärtstillande spruta i rumpan som hjälpte , fick åka hem o hemma kissa ja ut stenen....Fick komma nästa dag o göra röngten men det fanns ingen sten där då ! men satan vad ont ja hade =/ Hua !

Lycka till !!

On va au Kenya cet été :)
  • Kul

Låter ju som jag!! Förutom att det inte gör såå ont att jag inte överelver. Men den sprutan du fick ToZa, gjorde den så att du kissade ut stenen?? eller var det smärtstillande?

• ToZa

Nej nej det var smärtstillande ... men så skönt ! :)

Glömde ju säga vart det gjorde ont , haha pucko mig ...skyller på klockslaget :)

Hade ont som  satan på vänster sida bak i ryggen....Kunde inte sitta ner alls , fick stå eller ligga på golvet ...Smärtan släppte aldrig tills ja fick sprutan ! Det satt i från pang boom tills allt va över...=/

On va au Kenya cet été :)
  • Glowstar

För mig kom det helst plötsligt, fick ont i ryggen först...Sedan gjorde det ont "överallt" kunde inte ligga still utan låg och vred mig och kräktes av smärta på akuten. När den lilla stenen kom ut dagen efter såg den inte mycket ut för världen, men satan vad den kändes!

• Kul

Det är ju helt sjukt hur en sån liten sak kan orsaka sådan grym smärta så man bara vill krypa ur sin egen kropp!!

• Hemera

Ni som har/har haft njursten... Har ni druckit för lite vatten? Det har jag och har fortfarande mycket svårt att få i mig vatten...
    Sen ska man ju tänka på vad man käka oxå. Jag har slutat helt med choklad, rödbetor, spenat och rabarber.

"Vid njursten ska man vara försiktig med oxalsyra och följande livsmedel innehåller mycket oxalsyra:
    rabarber
    spenat
    mangold
    gröna bönor
    rödbetor
    te
    choklad

Du bör äta mycket kalk och använd därför gärna mjölkprodukter av olika slag som; mjölk, filmjölk, yoghurt och ost. Gärna 1/2 liter per dag. (2 skivor ost motsvarar 1 1/2 dl mjölk)"

Källa: Referensgrupp i Gastroenterologi, Dietisternas Riksförbund

• grabbmamman

Ville bara tillägga att jag fick också göra en njurröntgen och den visade att jag hade en sten till i ena njuren som var större en den jag fått ut (hua). De gjorde inget åt denna utan sa att jag fick höra av mig när den gör sig påmind. KUL!
    Men har inget kännt än och detta var 8 år sedan, hat lite ont i njurarna ibland bara.

Svar på tråden Du som har/har haft njursten!