• Sjöstjärnan

När man ska fylla i ansökan om lånelöfte...

Ska man, i ansökan, fylla i ett högre belopp än utgångspriset på det hus man är intresserad av ? Tänkte att om man vill vara med i en ev budgivning, så måste man väl göra det, för annars har man ju ingen chans. Och i såfall, hur mycket mer än utgångspriset är rimligt att ansöka om. *helt ny inom detta område med hus och lån och sånt*

Har sett ett radhus på Hemnet som vi är intresserade av och det är visning på söndag *spännande*

• Svar på tråden När man ska fylla i ansökan om lånelöfte...
  • Mia83

Det är nog bäst att ta den diskussionen direkt med banken. Hur mkt de är villiga att låna ut till ett visst hus beror på marknaden närmast runt omkring, så de är nog de enda som kan ge svar på det.

• Mamma Anna

Lånelöte är ett "löfte" om hur mycket man kan få låna hos banken. Får du alltså ett lånelöfte på säg 2,5 miljoner kan du inte köpa ett hus med utgångspriset 2,5 om det blir budgivning utan lånelöftet ska vara den summa man vill låna. Blev det snurrigt?

• Sjöstjärnan

Vi har ingen möjlighet att besöka banken den här veckan, och visningen är på söndag. Det bästa är ju, vad jag har förstått, att ha ett lånelöfte redan på visningsdagen, så att man kan vara med i budgivningen på en gång.

Därför vore det ju så smidigt att bara fylla i ett sådant där lånelöfte över nätet, där man ska få svar efter ett par minuter

• Sjöstjärnan

"Lånelöte är ett "löfte" om hur mycket man kan få låna hos banken. Får du alltså ett lånelöfte på säg 2,5 miljoner kan du inte köpa ett hus med utgångspriset 2,5 om det blir budgivning utan lånelöftet ska vara den summa man vill låna. Blev det snurrigt?"

Nej, det är inte snurrigt. Jag är med så långt

Men huset vi har sett, som det är visning på på söndag, har utgångspriset 895000. Man får ju nästan räkna med att det kan bli budgivning och därför vill jag ju ha ett lånelöfte över 895 00 kr

När jag går in på Länsförsäkringars hemsida så står det att man kan fylla i en ansökan om lån (lånelöfte och ej bindande) och att man får svar efter några minuter. Och där ska man fylla i priset på huset och andra uppgifter. Det var här jag blev lite förvirrad och undrar om jag ska lägga på lite på utgångspriset, för att få ett svar som gör att vi kan vara med i en ev. budgivning...

Hihi, nu tror jag att jag har snurrat till det. Är någon med på vad jag menar?

• Mamma Anna

Ta i rejält då, det maximala ni skulle kunna tänka er att betala för huset.

• Sjöstjärnan

Ni andra som har ansökt om lånelöfte. Hur gick det till när ni ansökte om det? Var ni på besök på banken, eller fyllde ni i en ansökan över nätet?

• Äventyr

Boka tid och sätt er någon eller några timmar med banken så att du har det hela helt klart för dig. Om ni är två gå dit båda. Det är väl investerad tid.

• Mamma Anna

vi ansökte på banken, då fick vi ett lånelöfte på vad vi maximalt får låna så vi kollar bara på hus som ligger minst 300 000 under det eftersom priserna ALLTID stiger nåt hutlöst här

• Äventyr

Det är säkert bra att ansöka över nätet, men första gången kan det nog vara bra att prata igenom det hela så att man har klart för sig vad avgifter, räntor och driftskostnader har för betydelse för månadskostnaden. Man behöver bolla lite med siffrorna innan man känner att man har koll.

• Kaosspassageraren

Seadra: Jag förstår din undran, typ "fattar banken att det dessutom kan bli budgivning?", eller hur?

Och jag tror svaret är nej, du ska nog ta i där, som de andra säger.

Men har du möjlighet att ringa banken? De brukar ha bra telefontider och kan kanske ge ngn fingervisning på telefon? Särskilt om det är en bank du har en relation med, även om relationen inte gäller bolån.

Lycka till med huset förresten!

• Mia83

Problemet med lånelöften är att de inte alltid gäller på flera hus. Dvs om banken lovat att man får låna 2 miljoner till hus A, så är det inte säkert att man får låna lika mycket till hus B.
    Nu ska ju ni endast titta på ett hus, men faktum kvarstår att banken har en gräns för hur mkt de lånar ut till ett visst hus.
    Men jag antar att fastigheten står med i ansökan?
    Isf är det ju inget problem, då är det ju bara att söka så stort lån som ni kan tänka er att ta på det huset, och hoppas att det går igenom.
    Kolla upp priser på hus runt omkring så får ni ett hum om hur marknaden ser ut, och kanske får lättare att gissa på var budgivningen kan sluta.

• lokey

Såvitt jag förstått hänger lånelöftet enbart på hur mycket banken bedömer att man kan betala för boende per månad, som summan av driftkostnader, ränta och amorteringar.

En bank jag varit i kontakt med räknar på att man bör ha ca 12000 per månad kvar efter boendekostnad (och studielån och ett par andra grejer som tas upp på kreditansökan) ifall man är ett hushåll på tre.

Ifall man då har 18000 i inkomst och inga studielån får man låna så mycket att det kostar 6000 per månad. Ifall huset då kostar 2000 att värma upp per månad blir det 4000 kvar till ränta och amorteringar, vilket i dagens ränteläge bör motsvara ca 800000kr i lån.

Utifrån detta kan man se:

Ifall man tjänar mer kan man låna mer.

Ett lånelöfte för ett hus kan inte alltid användas för lån på ett annat, då driftskostnaderna kan skilja sig åt dem emellan.

På bostadsmarknaden där jag bor verkar de flesta hus och lägenheter säljas för 20%-30% mer än utropspris, så det kan vara värt att räkna på något högre siffror än utgångsbud.

Ett sätt att få en mer realistisk förväntan på hur mycket det kommer att gå upp är ifall man kan få tag på gamla husannonser från bygden, sedan beställa en rapport om "gjorda köp i närheten" från Hemnet och sedan jämföra utropspriserna med rapporten.

Jag vill avsluta med två till tips:

1. Se till att få reda på från banken hur mycket de anser att ni kan betala och se till att få reda på vad det betyder för några exempel på driftkostnad/huspris.

2. Via Hemnet kan man ansöka om lånelöfte från exv SBAB. Det går att göra upprepade förfrågningar på just SBAB och man får automatiskt svar. Det kan vara värt att kolla üpp där vilken gräns de sätter för hur mycket ni kan betala för huset ifråga.

Lycka till!

• Pumpkin

Vi ansökte i måndags om lånelöfte via Länsförsäkringars hemsida. Löftet gällde en BR med utgångspris 745' och vi bad om löfte på 1 miljon, dvs vi lade på ganska mycket på vår ansökan. Vi fick inget besked direkt inom några minuter som det står att man ska få, men igårförmiddag ringde de i alla fall upp och tog lite kompletterande uppgifter och igåreftermiddag ringde de och sa OK. Hade det inte varit röd dag i tisdags så hade de ringt då.

• Pumpkin

Just det - om radhuset räknas som en bostadsrätt så måste ni ange BRF och lägenhetsnr när ni ordnar ansökan. Sen måste man skicka in BRF:ens årsredovisning också... Hos Länsförsäkringar alltså.

• Ramla

Vi har tidigare gjort en ansökan om lånelöfte via internetbanken på fritidshus inom viss summa och det gällde i 10 månader på vilket fritidshus som helst.

Det var jätte smidigt att göra via internet och de ringde även upp från banken för att få lite mera uppgifter och så var det klart. Vi fick även bekräftat på lånelöftet via internetbanken.

• Thursday

När vi ansökte om lånelöfte så var det för en viss summa, som var högre än utgångpriset på huset vi då tittade på. Som jag förstod det så gällde lånelöftet inte en specifik fastighet, utan i allmänhet. Sen är det klart att banken till slut alltid tittar på fastigheten och om just den motsvarar det bud man lagt.

Svar på tråden När man ska fylla i ansökan om lånelöfte...