• Mamma Ingela

14-år, barnvakt? "lön"?

Min dotter är 14 år och har alltid varit intresserad av barn. Hon är ansvarsfull och "ordentlig", (vilket många andra 14-åringar inte är. )

Nu har grannarna frågat om hon vill vara barnvakt åt en 8-mån och en 3,5 år. Hon blir ju jätteglad över att få vara med barnen och att tjäna en slant
    Det här är på kvällar, helger, Ca 19.00-23.00 medan föräldrarna går ut och äter el liknande. Mor%far- föräldrar bor långt bort. Det innebär ju att hon leker med barnen en stund, kanske matar dem, för att sedan göra i ordning för natten och få dem att sova (!)

Klarar hon det? Skulle ni låta en 14-åring ta hand om så små barn på kvällen?

Och... Vad ska hon få i "ersättning"?
    Skulle ni betala 200 kr för en kväll / 50kr/tim?

Dottern känner barnen bra men har ju inga erfarenheter vad det gäller detta, (Hon har tagit hand om hennes 1,5-åriga kusin när farmorn varit hemma 6-7 grr.)

Vad säger ni?

Hon hänger förövrigt mkt här på fam.liv och kan mycket om barn.

• Svar på tråden 14-år, barnvakt? "lön"?
  • Jenny26

Jag tycker att det är ett stot ansvar men hon låter duktig, du finns kanske i närheten om det skulle vara något och hon behöver hjälp snabbt.

Klart att hon ska 200kr för en kväll tycker jag. Det hade jag betalat.

• S vali s

Det är ett stor ansvar för en 14åring, en del klarar av det andra inte - det är nog du som förälder som är bäst lämpad att avgöra den saken.
    200:- för en helkväll är helt ok betalt

Går jag till mig själv så skulle jag inte ha lämnat mitt 8mån. gamla barn tillsammans med en 14åring mer än en kort stund.
    Vår lilltös var runt 14-15mån när 16åriga storasyster började passa henne ngr längre stunder, även om min 16åring är superduktig med sin lillasyster och alltid varit med och skött henne på allra bästa sätt så tyckte vi som föräldrar att det var ett för stort ansvar att ta att vara ensam med ett barn under 1år

Den late får brått när det blir kväll
  • Mamma Ingela

Tack för svaren!

Jenny26:

Jo, jag finns ju ett kvarter bort om det skulle hända något, det är ju tryggt.

Svalis:

Ja, jag tror att hon klarar det bra om allt går som det "ska". Men om båda barnen skriker och bajsar ner sig och inte vill sova kan det ju bli lite kaotiskt. Men det skulle det kanske bli för en mamma med

Känns som ett stort förtroende för min dotter att de litar på henne. Man växer med ansvar.

• S vali s

Självklart växer man av att få ta ansvar men när vi diskuterade saken så var det inte ev. bajsblöjor och ett skrikande barn vi ansåg vara en katastrof utan att det faktiskt kan inträffa "olycksfall" med så små barn och just det ansvaret ville vi inte att tonåringen skulle behöva ta, därför valde vi att vänta tills minstingen var en bit över året...

• Mamma Ingela

Jo precis, klart att det kan hända en olycka. Men vuxen finns två hus bort.

Menade inte att ni inte lämnade barnet hemma med storasyster för att det skriker e.l. Jag bara funderar på att små barn skriker och det kan bli jobbigt!

• Kalinka

Jag var barnvakt till min kusin när jag var i din dotters ålder. Det fungerade jättebra. Men min kusin var då 3-4 år. En 8 månaders vet jag inte om jag hade klarat av ensam, trots att jag hade tre yngre småsyskon, och stor erfarenhet av småbarn, då mina syskon var 7-11 år yngre än mig.

3,5-åringen borde nog inte vara något problem, om hon är ansvarstagande, men 8 månaders bebisen skulle jag vara lite tveksam till faktiskt. Ett alternativ är ju som sagt att du finns i närheten och kan rycka in om det blir kris. Fast då är det ju inte hon som är barnvakt riktigt.....

Jag fick ungefär 300 kr för en kväll tror jag, ibland mer.

• Vombell

Jag hade exakt detta ansvar när jag var 13 år. Mina kusiner var ungefär i den åldern. Jag fick 100 kr för en kväll då (men det är ju 17 år sedan ) och tyckte att det var helt ok.

Några år senare började jag även vara barnvakt åt mina grannars barn (4 st) på kvällarna eftersom föräldrarna jobbade kväll båda två. Jag lagade då mat, badade dem,la dem och utförde vissa hushållssysslor. För det fick jag 50 kr i timmen.

• S vali s

Finns det vuxna två hus bort så är det ju helt ok

Själv satt jag jätteofta barnvakt när jag var i 14-16års åldern och det gick hur bra som helst, nu såhär efteråt kan jag ibland bli lite kallsvettig när jag tänker på vilket ansvar man egentligen hade

• Kalinka

Precis vad jag känner Svalis! Tänk att jag pallade det då. Nu är jag 26 och oroar mig för hur man ska klara av egna barn i den åldern....

• Mamma Ingela

Kalinka:

Hon har tagit hand om 3,5-åringen någon timme då och då tidigare, gått till lekparken osv. Så jag tror precis som du att det går bra med henne.

Med 8-månaders bebisen är jag lite tveksam, även om det är en snäll bebis som sover bra osv.

Vombell:

Ja, även om de kan betala 500 kronor för en kväll vill jag ju lära min dotter att pengar är något man får jobba för.
    50 kr/tim är kankse lagom..?

Självklart måste de "skolas in" lite, så att bebisen känner sig trygg med henne.

• Mamma Ingela

Svalis och Kalinka:

Haha, jag känner igen mig

• S vali s

50:-/tim är väl lagom
    När vi utnyttjar äldsta dottern till barnvakt så får hon 25:-/tim, dvs de gånger vi går på bio eller går ut o äter utan barn

Det är nog en himla tur att man är ung och oförståndig så man vågar sig på  prova och ta ansvar, hur skulle man annars skaffa sig erfarenhet

• Kalinka

Mamma Ingela skrev 2007-05-02 16:45:17 följande:

Kalinka:Hon har tagit hand om 3,5-åringen någon timme då och då tidigare, gått till lekparken osv. Så jag tror precis som du att det går bra med henne.Med 8-månaders bebisen är jag lite tveksam, även om det är en snäll bebis som sover bra osv.
    Jo precis, en 3,5-åring kan ju tala om hjälpligt vad hon vill och vad som är fel. Det är svårare att tolka en 8 månaders. Även om det är en snäll bebis.
  • 4 Före 30

Instämmer med Svalis, jag hade inte lämnat en 8 månaders med en 14 åring oavsett hur mogen hon/han är...

• m00nfl0wer

Jag var barnvakt åt min systerdotter när jag var ca 13-14år gammal. Systerdottern var då strax under 1år har jag för mig. Var barnvakt i några timmar, tog bussen och shoppade med en kompis. :) Fick ca 150-200kr för det.

• Mamma Ingela

Tack för svaren.

Det är ju ändå föräldrarna som har frågat min dotter, de är inte så "nojjiga" som jag hade varit om det varit min 8-mån. bebis.
    Men det känns ändå lite som mitt ansvar. Dottern ska diskutera detta med grannarna och sen får vi se vad de kommer fram till...

Någon mer med erfarenheter av detta?

• Mamma Ingela

Men vad säger ni om pengarna då?

• Carolaj83

jag satt barnvakt till 2 barn när ja var 13-17 år runt kl 18-22 fick 100 kr per kväll o de levde ja gött på

Svar på tråden 14-år, barnvakt? "lön"?