• Sjöstjärnan

En fråga om budgivning/kontraktskrivning på hus..

Från det att visningen på huset har varit, till det att budgivingen är avklarad, samt kontraktet är påskrivet. Hur lång tid brukar det, på ett ungefär, ta?

*drömmer lite och funderar på när det kan tänkas bli dags att skriva kontrakt*

• Svar på tråden En fråga om budgivning/kontraktskrivning på hus..
  • flygare

Hej för oss tog budgivningen 1 v, men sen skrev vi kontrakt samma dag vi vann.

• Sadie

Det är ju helt omöjligt att svara på. Alla husaffärer är olika! Vissa hus kan det ta ett halvår att sälja, med massor av visningar, för andra hus räcker en enda visning. När säljaren väl har bestämt att det blir du som får köpa så brukar man skriva kontrakt så fort som möjligt, men det är ju inte konstigt för då finns det ju ingen anledning att vänta.

Förstår inte riktigt vad du menar här. Är du säljare eller köpare? Hur lång tid en husaffär tar beror ju på LÄGET, husets skick och hur många spekulanter det finns, det är ju inget nån på FL kan svara på.

• Tjej 83

på de hus vi köpte va de bara vi som la bud o mäklaren sa att vi vann så vi skullekomma nästa da o skriva på. överlyckliga.
    men å kvällen ringde hon o sa att ett till par ville köpa huset o att de vart där o kollat på huset.
    så då va de budgivning 1 dag. men vi vann o de gick bara upp ca 20000 så..
    trodde först de skojade men grananrna sa att de va en bil där o några kollade huset så...
    men dagen efter skrev vi iaf på. åkte tidigt på morgnen hehe

• Sjöstjärnan

Sadie - Tack för ditt svar

Självklart förstår jag att husaffärer kan vara olika och ta olika lång tid, beroende på vad det är för hus och var huset ligger.

Hm..jag kanske var lite otydlig i min fråga.

Jag och sambon ska titta på ett hus på söndag, och OM det är fler som är intresserade av detta hus, och det blir en budgivning, då är jag nyfiken på hur lång tid det kan ta, på ett UNGEFÄR..

Jag förstår att FL inte är ett ställe som kan ge mig ett svar på hur det kommer att bli för just oss när vi köper ett hus. Men jag tycker det är kul att drömma lite och höra hur det var för andra när de har köpt eget boende. Det är väl aldrig fel att prata och diskutera med andra om husköp och dylikt? Det får man göra även här på FL. Forumet har ju kategorin hem och hushåll!

Tack till alla ni andra som också har svarat

• Zäta

Jag och min sambo har kollat på flera hus.

På några av dem var budgivningen ca 2 månader.

Det huset vi kollade på senas så var budgivningen i 2 veckor och sen skrev vi kontraktet dagen efter att vi fått veta att vi fick det. då var det tre månader kvar till tillträdet. I samband med kontraktet betalas även handpenningen som vanligen är på 10% av priset.

Nu flyttar vi den 15 Juni och då betalas resterande summa av huset.

• Sadie

Ja, det är klart att man ska få diskutera och drömma och fantisera! Jag menade bara att just den frågan kan ingen svara på specifikt. Det är så att det är inte mäklaren som bestämmer, hade det varit det så hade nog budgivningarna gått så fort som bara möjligt. Det är helt upp till säljaren. Säljaren kanske har en visning till inbokad två veckor senare och vill vänta på den för att se om det kommer fler som kan vara intresserade. Och kom ihåg att bara för att du har det högsta budet så har du INTE rätt att köpa huset, säljaren kan och har rätt att välja vilken intressent som helst! (Även om det vanligaste såklart är att man tar den som vill ge mest.) Har varit med om att säljaren tyckte att budgivningen gick för långt och stannade själv, fast de andra ville ge mer. Snacka om att de blev besvikna för att de inte fick köpa när de ville ge mest...

De budgivningar jag själv har varit med i har tagit ca en vecka från "sista" visningen för att folk ska få någon dag att kolla upp med banken och så.

Svar på tråden En fråga om budgivning/kontraktskrivning på hus..