• Fantaci

    Kan man bli förlamad vid en förlossning?

    det är min största rädsla. Hur vet man att smärtan som man har är "normal" och inte onormalt ont??? Tänk om man har såååå ont och man håller på att bryta ryggraden, nere vid svanken? Men läkaren säger att det är normalt med smärta, vad gör man då?

    Jag har så sjukt ont i ryggen alltid och ingen läkare vet vad det bereo på. Jag har inte frågat min fråga till någon läkare för det söog mig häromveckan.

  • Svar på tråden Kan man bli förlamad vid en förlossning?
  • M26

    Jag knäckte svanskotan vid min första förlossning, men det blir man ju inte förlamad av. Det gjorde däremot jätteont att sitta de första veckorna. Att ryggraden skulle gå av vid svanken kan jag inte riktigt se logiken i. Jag har aldrig ens hört talas om att man kan bli förlamad vid förlossningen.

  • Kristin24

    Det har jag aldrig hört talas om, så sluta oroa dig för det.
     Tänk vad många som skulle vara förlamde om det stämmde.


    Go och glad Kexchoklad
  • Pumpkin

    Man kan bli förlamad, läste om en tjej i någon tidning här om dagen som blivit det. Men inte direkt, det kom tydligen smygande på liksom.

    Men det är väldigt ovanligt.

  • Familjen Höög

    läste en artikel för något år sedan, jag tror att det var i hemmets journal eller någon liknande "tant" tidning.. där fanns en flersidig artikel om en familj där mamman blev totalt handikappad "som ett paket" efter att hon fått en ryggmärgsbedövning. detta var hennes 4:e barn när detta hände och hon var då helt frånvarande och låg som ett paket på ett sjukhus, dit resten av familjen kom och hälsade på. Vad som gått fel minns jag inte men tragiskt var det i allafall. men jag tror inte att det är så vanligt med tanke på hur många som får denna bedövning varje dag. ska i allafall höra om riskerna med min BM. annars har jag inte hört om att någon blivit förlamad vid förlossning.

  • Fantaci

    jag tänker mig att bäckenet vidgas och at ryggradenlixom inte hänger med och går av...men jag ska fråga en läkare hur anatomin ser ut så jag får det berkäftat att det inte händer...

  • Suzisuze

    NEJ- man kan likaså ställa frågan " kommer ett ufo å tar mig inatt" Ja, jag har läst att det finns UFOn, så därför finns den en risk att man blir kidnappad av en alien.

    Nu låter jag kanske ironisk, å elak, men det e mest för att driva lite med er som ens vågar spekulera kring en ryggrad som pajar.
    NEJ! Den kan inte knäckas av en normal förlossning, ingenstans har jag läst /hört /ens drömt om detta. Om en kass läkare i vitrysslande lägger en ryggmärgsbedövning med en rostig nål... då kanske man kan ta skada.
    Men inte här, inte på et sjukhus i sverige. Förresten finns det 40 andra stora komplikationer man kan vara orolig för, som finns statistiskt belagda, men en bruten ryggrad är inte en av dessa!

  • Pumpkin

    Suzisuze: Vet inte om det där var riktat till mig, men jag har i alla fall aldrig sagt att ryggraden kan gå av, det låter väldigt dramatiskt. Däremot så händer det att man av andra komplikationer kring förlossningen faktiskt _KAN_ bli förlamad, men det är _VÄLDIGT_ ovanligt.

  • jasminen

    Man kan bli "förlamad" efter en förlossning.Min granne blev det,halva kroppen kunde hon inte använda(ansikte,arm,hand,ben) så hon hade hjälp den första tiden efter förlossningen.
    Minns inte varför hon blev det,men tror att det var nåt som hände i hjärnan(nåt som brast möjligen).
    Hon repade sig såsmåningom och är i dagens läge helt återställd(4 år sen nu) och har fått ett barn till sen dess.

  • Misstlur

    Har aldrig hört talas om någon som blivit förlamad vid en vanlig förlossning. Men som någon nämnde; OM läkaren skulle sticka fel vid en epidural så finns det en LITEN risk för förlamning. Men å andra sidan finns det ju risker med alla ingrepp, en vaginal förlossning däremot är kvinnan skapt för...

  • Lilja07

    men va?? kan man bli det av EDA? Måste vara väldigt ovanligt hoppas jag?


    ~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
  • Misstlur

    Joo då, det har hänt (känner till en som drabbats). Men det är nog extremt ovanligt.

  • Niinae

    Jag blev som förlamad i benen efter min förlossning. Fick ryggbedövning. Men detta var troligen pga hormoner och att framfogen inte gick ihop. Var som ett paket länge, kunde inte gå och hade otrolig smärta. Med försiktig träning av att gå kunde jag efter två månader ta någorlunda hand om min son och jag kunde under kortare stunder på ett par timmar klara mig ensam hemma. Efter sex månader slängde jag iväg kryckorna. Fick fortfarande hålla mig i saker och barnvagnen blev min rullator. Efter två år är jag inte helt återställd, men klarar mig själv.

Svar på tråden Kan man bli förlamad vid en förlossning?